سقوط 3 درصدی بهای نفت از بیم وقوع رکود اقتصادی

سقوط 3 درصدی بهای نفت از بیم وقوع رکود اقتصادی
شنبه 23 مهر 1401 - 10:17

طلای سیاه، معاملات هفته گذشته را با سیری نزولی به پایان رساند.

العالم - جهان

بنابر گزارش رویترز، بهای نفت در پایان معاملات روز جمعه کاهش یافت زیرا بیم از رکود جهانی و تقاضای ضعیف برای نفت - به ویژه در چین - تلاش‌های اعضای گروه اوپک پلاس را برای کاستن از سطح تولید کم‌اثر کرد.
روز جمعه بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 2 دلار و 52 سنت یا 2.7 درصد کاهش به 92 دلار و 5 سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با 2 دلار و 97 سنت یا 3.3 درصد کاهش، 86 دلار و 14 سنت معامله شد.
هر دو شاخص برنت و WTI هفته گذشته را به ترتیب با 6 و 7 درصد نزول به پایان رساندند.
شاخص تورم در ایالات متحده هفته گذشته بزرگترین افزایش سالانه خود را در 40 سال اخیر ثبت کرد و به تقویت این دیدگاه منجر شد که نرخ بهره برای مدت طولانی تری همزمان با تهدید رکود جهانی بالاتر خواهد ماند.

تصمیم بعدی برای نرخ بهره ایالات متحده در تاریخ 1 و یا 2 نوامبر (10 و یا 11 آبان) اتخاذ خواهد شد.
شاخص دلار آمریکا روز جمعه 0.7 درصد افزایش یافت. دلارِ قوی‌تر با گران‌تر کردن سوخت برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند، تقاضا برای نفت را کاهش می‌دهد.
چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان، پس از یک تعطیلات یک هفته‌ای در حال مبارزه با شیوع کووید است. آمار مبتلایان این کشور بر اساس استانداردهای جهانی اندک است، اما پکن از سیاست کوویدِ صفر تبعیت می کند که بر فعالیت های اقتصادی و در نتیجه تقاضای نفت تأثیر منفی می گذارد.
آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز پنجشنبه هفته گذشته پیش‌بینی تقاضا برای نفت را برای امسال و سال آینده میلادی کاهش داد و نسبت به بروز رکود بالقوه در جهان هشدار داد.
در عین حال، بازار همچنان در حال هضم تصمیم دو هفته گذشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش، که با هم به نام اوپک پلاس شناخته می شوند، است؛ تصمیمی که بر مبنای آن، اعضای اوپک پلاس کاهش 2 میلیون بشکه ای در روز را اعلام کردند.
آژانس بین‌المللی انرژی تخمین می‌زند که سطح اندک تولید در میان اعضای این گروه به آن معنا است که چنین تصمیمی احتمالاً به نزول 1 میلیون بشکه در روز منجر خواهد شد. عربستان سعودی و ایالات متحده نیز بر سر این تصمیم باهم درگیر شده اند.

پربیننده ترین خبرها