بهای جهانی نفت کاهش یافت

بهای جهانی نفت کاهش یافت
دوشنبه 18 مهر 1401 - 07:54

طلای سیاه، در حالی معاملات هفته جاری را با کاهش آغاز کرده که برخی صاحب نظران این شرایط را ناشی از امکان تاثیرگذاری اعمال سقف قیمت اتحادیه اروپا بر نفت روسیه ارزیابی کرده اند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رویترز، بهای نفت صبح روز دوشنبه کاهش یافت و از بالاترین سطح خود در پنج هفته گذشته فاصله گرفت. این در حالی است که اعمال سقف قیمت اتحادیه اروپا بر نفت روسیه ممکن است بر بهای نفت تأثیرگذار باشد.
صبح امروز بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 81 سنت یا 0.8 درصد کاهش به 97 دلار و 11 سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز با 76 سنت یا 0.8 درصد کاهش، 91 دلار و 88 سنت معامله شد.
بهای هر دو شاخص در ابتدای معاملات امروز به بالاترین سطح خود از 30 اوت رسید، اما این روند در ادامه نزولی شد. امروز در ژاپن و کره جنوبی تعطیل رسمی است و معاملات در این کشورها در سطحی ضعیف مشاهده می شود.
پس از توافق کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه موسوم به اوپک پلاس، برنت و WTI هفته گذشته بیشترین درصد افزایش خود را از ماه مارس به ثبت رساندند.
کاهش تولید اوپک پلاس، که پیش از تحریم اتحادیه اروپا بر نفت روسیه صورت می‌گیرد، عرضه را در بازاری که هم‌اکنون نیز با محدودیت مواجه است دشوارتر خواهد کرد. تحریم های اتحادیه اروپا بر نفت خام و محصولات نفتی روسیه به ترتیب در ماه دسامبر امسال و فوریه سال آینده اعمال خواهد شد.
با این حال، بدیهی است که هنوز ابهامات زیادی در بازار وجود دارد، از جمله اینکه چگونه عرضه نفت روسیه به دلیل ممنوعیت نفتی اتحادیه اروپا و سقف قیمتی G-7 و همچنین چشم انداز تقاضا با توجه به تصویرِ کلان، تکامل می یابد.
تحلیلگران بانک‌ها و کارگزاری‌ها پیش‌بینی بهای نفت خام خود را افزایش داده‌اند و انتظار دارند برنت در ماه‌های آینده به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد.
به گفته کارشناسان، کاهش احتمالی محدودیت‌های کرونایی در چین در سه ماهه چهارم امسال و در سال 2023 می‌تواند تقاضا برای نفت را افزایش دهد و قیمت‌ها را بالا ببرد.

پربیننده ترین خبرها