واکنش تند مقتدی الصدر به ماموریت تشکیل کابینه جدید عراق/ در دولت آتی مشارکت نخواهیم کرد

واکنش تند مقتدی الصدر به ماموریت تشکیل کابینه جدید عراق/ در دولت آتی مشارکت نخواهیم کرد
شنبه 23 مهر 1401 - 16:04

جریان صدر عراق، امروز با انتشار بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی به ماموریت تشکیل کابینه جدید در این کشور، واکنش تندی نشان داد.

العالم ـ عراق

«صالح محمد العراقی» چهره نزدیک به رهبر جریان صدر که در شبکه‌های اجتماعی به «وزیر» و سخنگوی او معروف شده، امروز (شنبه، ۱۵ اکتبر) با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی به مکلف شدن «محمد شیاع السودانی» به تشکیل کابینه جدید عراق واکنش نشان داد.

بر اساس این بیانیه منتشر شده، «سید مقتدی الصدر» امروز، دو روز پس از انتخاب رئیس‌جمهور و مامور تشکیل کابینه جدید عراق پس از یک بحرانی سیاسی طولانی، اعلام کرد که در دولت آتی مشارکت نخواهد کرد.

العراقی به نقل از الصدر تصریح کرد که دولت جدید عراق در صورت تشکیل «یک دولت ائتلافی وابسته شبه‌نظامی تجربه شده است که خواسته‌های ملت را پاسخ نداده و نخواهد داد و با اصل آزموده را آزمودن خطاست، تطابق ندارد».

وی با اشاره به «شکست‌ تلاش‌ها برای تشکیل دولت اکثریت ملی که [قرار بود] نه شرقی و نه غربی باشد و در آن عدالت و قانون و قضاوت شفاف و پاک حاکم باشد و سلاح در انحصار نیروهای امنیتی و ملی و قهرمان باشد و نیز تغییر دموکراسی و ائتلاف‌های حزبی از طریق پهپادها و بمباران داخلی و خارجی و مطرح کردن اتهامات بی‌اساس» نوشت که سرکوب صدای مردمی که مخالف بازگشت عراق به وضعیت اول هستند و نیز سرپیچی صریح از توصیه‌های شرعی و ملی صادره از عالی‌ترین سطوح در داخل و خارج محکوم است.

در ادامه این بیانیه آمده است که رهبر جریان صدر با مشارکت هر یک از افراد وابسته به خود در دولت‌های سابق و کنونی و حتی کسانی که از جریان صدر جدا شده‌اند یا می‌شوند یا به هر ترتیبی از این جریان شمرده می‌شوند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم و یا به هر بهانه‌ای در دولتی «به ریاست نامزد کنونی یا هر یک از چهره‌های قدیم یا سرسپرده فاسدان» رد می‌کند و معتقد است که این افراد هیچ دغدغه‌ای جز شکستن اقتدار میهن و تضعیف آن ندارند.

رهبر جریان صدر همچنین اذعان داشت که تلاش‌هایی برای جلب رضایت جریان صدر وجود دارد و در میان «کسانی که وابسته به ما هستند برخی آب دهانشان برای آن کیک فاسد راه افتاده است».

پنجشنبه (21 مهرماه 1401)، پس از گذشت یک سال از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق و با وجود کشمکش‌های طولانی میان دو حزب اصلی کُرد، سرانجام نشست انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور در پارلمان برگزار شد و پس از شمارش کلیه آراء اخذ شده در دور دوم رأی‌گیری در پارلمان عراق، «عبداللطیف رشید» موفق شد ۱۶۲ رای را به خود اختصاص دهد و برهم صالح را با ۹۹ رای از دور رقابت خارج کند. او بلافاصله پس از انتخاب شدنش، «محمد شیاع السودانی» نامزد فراکسیون بزرگتر پارلمان برای نخست‌وزیر را مامور تشکیل کابینه جدید در عراق معرفی کرد.

وی پس از مامور شدن به تشکیل کابینه جدید گفت: «کابینه من شامل افراد شایسته، پاک و قادر به انجام مسئولیت خواهد بود..باعث افتخار من است که این مسئولیت را قبول کنم و با فداکاری و صداقت در راستای مقابله با مشکلات و بحران‌ها عمل خواهم کرد».

پربیننده ترین خبرها