انتخابات ریاست جمهوری عراق؛

پایان شمارش آرا؛ عبداللطیف رشید رییس جمهور عراق شد

پایان شمارش آرا؛ عبداللطیف رشید رییس جمهور عراق شد
پنج‌شنبه 21 مهر 1401 - 12:36

دور دوم شمارش آرای جلسه سرنوشت ساز امروز (پنجشنبه) پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهوری در حالی به اتمام رسید که عبداللطیف رشید با 162 رای به عنوان رییس جمهوری عراق انتخاب شد.

العالم - عراق

پارلمان عراق امروز (پنج شنبه) در راستای تلاش برای نجات کشور از بن بست سیاسی عمیق یکساله، برای انتخاب رئیس جمهور تشکیل جلسه داده است. در این جلسه راه برای تشکیل کابینه هم باز خواهد شد. جلسه پارلمان رأس ساعت 11 صبح در پارلمان عراق واقع در منطقه سبز تشکیل شده است.

فراکسیون "اشراقه کانون" و "جنبش امتداد" دیروز چهارشنبه اعلام کردند که جلسه امروز پارلمان را تحریم می کنند.

اتحادیه میهنی کردستان عراق هم دیروز چهارشنبه بار دیگر تأکید کرد که نامزد این اتحادیه همچنان برهم صالح است و وی را برای دور دوم ریاست جمهوری معرفی کرده است.

از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در 10 اکتبر 2021 طرف های سیاسی هنوز نتوانسته اند درباره انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر به توافق برسند که این موضوع باعث تشدید بحران شده است.

طبق عرف جاری رئیس جمهور باید از حزب اتحادیه میهنی کردستان انتخاب شود در حالی حزب دموکرات کردستان، اداره این اقلیم را بر عهده خواهد داشت. با این حال این حزب همچنان به دنبال پست ریاست جمهوری هم هست.

پارلمان امسال به دلیل نرسیدن جلسه به حد نصاب، سه بار در انتخاب رئیس جمهور جدید شکست خورده است.

در میان 30 نامزدی که برای ریاست جمهوری تأیید صلاحیت شده اند، 3 نفر از دیگر نامزدها برجسته تر هستند یعنی برهم صالح، رئیس جمهور فعلی و نامزد رسمی اتحادیه میهنی کردستان، عبد اللطیف رشید، وزیر 78 ساله سابق و از رهبران اتحادیه میهنی و ریبر احمد، وزیر کشور اقلیم کردستان و نامزد حزب دموکرات کردستان عراق.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

18:26- صابرین نیوز: با پایان شمارش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری عراق عبداللطیف رشید با 162 رای در برابر برهم صالح با 99 رای به عنوان رییس جمهور عراق انتخاب شد.

18:32- صابرین نیوز: تازه ترین آمار شمارش آرای دور دوم انتخاب رییس جمهور عراق در پارلمان این کشور حاکی است که عبداللطیف رشید تا این لحظه 137 رای و برهم صالح 80 رای را کسب کرده است.

18:26- براساس تازه ترین آمار شمارش آرای دور دوم انتخاب رییس جمهور عراق در پارلمان این کشور، عبداللطیف رشید تا این لحظه 60 رای و برهم صالح 29 رای را کسب کرده است.

18:25- رسانه های عراقی: شمارش آرای دور دوم انتخاب رییس جمهور عراق در پارلمان این کشور تا این لحظه حاکی استکه عبداللطیف رشید 55 رای و برهم صالح 24 رای را کسب کرده است.

18:02- خبرنگار العالم: روند رای گیری در دور دوم انتخاب رئیس جمهوری در پارلمان عراق پایان یافت و شمارش آراء آغاز شد.

17:58-مدیر دفتر العالم: «چارچوب هماهنگی» به عنوان بزرگترین فراکسیون پارلمان، محمد شیاع السودانی را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد.

17:45- نوید بهروز مدیر دفتر العالم: برخی نمایندگان از رای دادن انصراف داده اند اما این اقدام تاثیری در نتیجه انتخابات دور دوم نخواهد داشت.

17:42- نوید بهروز مدیر دفتر العالم: انتظار می رود عبداللطیف رشید در انتخابات ریاست جمهوری عراق پیروز شود.

17:40- صابرین نیوز: رای گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری عراق در پارلمان این کشور رو به اتمام است.

17:36- نشست پارلمان عراق برای دور دوم انتخاب رییس جمهوری آغاز شد.

16:55-خبرنگار العالم: آغاز دور دوم رای گیری مخفی برای انتخاب رئیس جمهوری در عراق.

16:46- العالم: غریب الترکمانی گزارشگر پارلمان عراق اعلام کرد که حد نصاب رای گیری دور دوم پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهوری به 242 نفر رسیده است.

16:45- گزارشگر العالم: فراکسیون کُردی "جنبش نسل نو" در پارلمان عراق جلسه دور دوم رای گیری برای ریاست جمهوری را تحریم کرد.

16:42-مدیر دفتر العالم: اگر نتایج در دور دوم مشخص شود، رییس جمهور عراق بزرگترین بلوک پارلمانی یعنی "چارچوب هماهنگی" را برای معرفی نخست وزیر تعیین و مکلف خواهد کرد.
16:38- مدیر دفتر العالم: با توجه به کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری عراق به دور دوم، در این دور نامزدی پیروز خواهد شد که اکثریت نصف به علاوه یک رای نمایندگان مجلس را کسب کند.

16:35- خبرنگار العالم: ریاست پارلمان عراق از نمایندگان خواست تا برای برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به سالن پارلمان بازگردند.

16:23-خبرنگار العالم: نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری در عراق نشان می دهد که هیچ یک از نامزدها نتوانستند دو سوم آرای مجلس نمایندگان را به دست آورند.

16:14- انتخاب رییس جمهوری عراق به دور دوم کشیده شد. خبرنگار العالم: عبداللطیف رشید 157 رای و برهم صالح 99 رای در انتخابات ریاست جمهوری عراق کسب کردند.

16:10- اداره رسانه پارلمان عراق: تعداد نمایندگان حاضر در جلسه پارلمان عراق برای رای گیری و انتخاب رییس جمهوری 277 نفر اعلام شده است.

16:05- براساس تازه ترین آمار شمارس آرای انتخابات ریاست جمهوری عراق که همچنان در حال انجام است، تا این لحظه عبدالطیف 150 و برهم صالح 87 رای را کسب کرده اند.

دو حزب اصلی منطقه کردستان عراق، یعنی حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی بر سر انتخاب نامزدی واحد به توافق نرسیده‌اند. نام برهم صالح و هم نام عبدالطیف رشید در فهرست اسامی نامزدهای ریاست‌جمهوری است. خبرهای رسیده حاکی است که حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی، نیز به عبداللطیف رشید رای داده است.

15:56- خبرنگار العالم: در ادامه روند شمارش آراء انتخاب رئیس جمهور جمهوری عراق، عبداللطیف رشید علی بر برهم صالح پیشی گرفت.

15:51- مدیر دفتر العالم: نیروهای امنیتی توان خود را برای حفاظت از جلسه پارلمان عراق بسیج کرده اند اما به رغم این مساله چندین راکت کاتیوشا به منطقه سبز بغداد که پارلمان در آن واقع است، اصابت کرده است.

15:46- مدیر دفتر العالم: فضای پارلمان عراق به لحاظ کسب اکثریت آرای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مه آلود است و پیش بینی نتایج آرای نمایندگان دراین زمینه دشوار است.

15:45- مدیر دفتر العالم: اتحادیه میهنی کردستان از نامزد خود برهم صالح همچنان حمایت می کند.

15:41- خبرنگار العالم: روند شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری در پارلمان عراق آغاز شد.

14:46- مدیر دفتر العالم در بغداد: برخی خبرها از پیشی گرفتن عبداللطیف رشید در دور اول خبر می دهند.

14:44 - مدیر دفتر العالم در بغداد: اگر هر یک از کاندیداها دو سوم آرای نمایندگان را به دست آورند، رئیس جمهوری می شوند، اما با توجه به اختلافات موجود بعید است.

14:31- خبرنگار العالم: روند مرتب سازی آرای انتخابات ریاست جمهوری در پارلمان عراق آغاز شد.

13:59- رای گیری مخفیانه مجلس نمایندگان برای انتخاب رئیس جمهوری آغاز شد.

(خبر تکمیل می شود)

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها