پیشنهاد ارمنستان به باکو درباره ترسیم مرزها

پیشنهاد ارمنستان به باکو درباره ترسیم مرزها
شنبه 23 مهر 1401 - 18:55

نخست وزیر ارمنستان در پیامی توییتری خاطرنشان کرد که این کشور به باکو پیشنهاد داده کمیسیون‌های تعیین حدود و مرزها روز 31 اکتبر در بروکسل دیدار کنند.

العالم - آسیا

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان روز شنبه از پیشنهاد خود به جمهوری آذربایجان درباره ترسیم مرزها خبر داد.

وی در پیامی توییتری نوشت: «ارمنستان به جمهوری آذربایجان پیشنهاد داده که کمیسیون‌های تعیین حدود و مرزها روز 31 اکتبر (9 آبان) در بروکسل برگزار شود».

تنش‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در هفته‌های اخیر در میانه اتهامات پی‌درپی درباره نقض آتش‌بس مرزی که مه ۲۰۲۱ آغاز شد، تشدید شده است. این تنش‌ها بین ۱۲ تا ۱۴ سپتامبر (۲۱ تا ۲۳ شهریور) قبل از دستیابی به آتش‌بس متزلزل با میانجیگری روسیه شدت یافت. هر یک از طرفین دیگری را مقصر تشدید تنش‌ها می‌داند.

در تازه‌ترین تحول در عرصه دیپلماتیک نیز دولتمردان هر دو کشور مدعی رسیدن به صلح با دوام شده‌اند.

رئیس‌ جمهور جمهوری آذربایجان در دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه از تعهد به صلح بلند مدت در قفقاز جنوبی خبر داد و گفت: «ما به صلح بلندمدت متعهد هستیم.»

«آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان نیز گفته که تا پایان سال میلادی جاری توافقنامه صلح با جمهوری آذربایجان امضا خواهد شد.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز چند روز پیش گفته بود که جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر نکات اصلی پیمان صلح توافق کرده‌اند.

وی در مصاحبه سه‌شنبه (۱۱ اکتبر) با تی‌وی‌نت ترکیه گفت: «بر سر نکات اصلی توافق حاصل شده است. پنج مورد وجود دارد. شامل به رسمیت شناختن تمامیت ارضی یکدیگر، تعیین مرزها و غیره. فقط اجرای آن باقی مانده است.

این دیپلمات ترک همچنین تکرار کرد که گفت‌وگوی توافق صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و مذاکرات بر سر عادی‌سازی روابط بین ایروان و آنکارا نمی‌تواند مجزا از هم انجام شود. وی با بیان این که «بارها در این خصوص صحبت کرده‌ایم»، افزود ترکیه در تمایل برای عادی‌سازی روابط صادق است.

به گزارش فارس، اردوغان و پاشینیان ششم اکتبر در حاشیه اجلاس سران جامعه سیاسی اروپا سازمان همکاری چند ملیتی جدید که به پیشنهاد امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در ماه مه ایجاد شد، دیدار کردند. پاشینیان در این اجلاس همچنین با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان ملاقات کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها