بررسی پرونده تبادل اسرا توسط هیات های یمنی و سعودی

بررسی پرونده تبادل اسرا توسط هیات های یمنی و سعودی
يکشنبه 24 مهر 1401 - 08:53

پس از بررسی پرونده تبادل اسرا، در روز شنبه همزمان با خروج تیم سعودی از پایتخت یمن، هیات یمنی به صنعاء بازگشت.

العالم - یمن

عبدالقادر المرتضی، رئیس کمیته ملی اسرا در یمن گفت: امروز با تیم عربستانی که به صنعا سفر کرده بود،خداحافظی کردیم و همزمان هیات یمنی که به عربستان سفر کرده بود، پس از بررسی شرایط و اوضاع زندانیان در این کشور، اطمینان از سلامتی آنها، همچنین اصلاح لیست اسامی اسرا و نیز مناقشه و تجدید نظر درباره آن به صنعا بازگشت.

المرتضی افزود : هیئت یمنی اطلاعات و داده هایی را که اشکالاتی داشت، برای اجرای توافق تبادل اسرا تصحیح کرد و آخرین لیست تبادل اسرا بین یمن و طرف سعودی امضا شد. البته هنوز مشکلاتی با طرف های دیگر درباره مزدوران یمنی وجود دارد. در این مورد نیز با تیم سعودی صحبت کردیم که قول داد مشکل را حل کند.

وی گفت: امیدواریم این بازدیدها اولین گام در اجرای کامل توافقنامه و همچنین در چارچوب پایان دادن به این پرونده بشر دوستانه باشد.

المرتضی بر جنبه انساندوستانه پرونده زندانیان تاکید و اظهار امیدواری کرد که پرونده با موضوعات سیاسی، نظامی یا امنیتی مرتبط نشود.

رئیس کمیته ملی اسرا ابراز امیدواری کرد که طرف های دیگر نیز برای اجرای توافقنامه تبادل اسرا در همین سطح از آمادگی باشند و همچنین دیدارهای مشابهی با سایر طرف های یمنی انجام شود.

عبدالقادر المرتضی 12 اکتبر امسال، در توئیت خود نوشت: در چارچوب سازوکار راستی‌آزمایی برای اجرای مرحله اول آزادی زندانیان طبق توافق بین دوطرف، یک هیئت یمنی به عربستان رفت و همزمان یک هیئت سعودی وارد صنعا شد.

المرتضی توضیح داد که هدف این هیئت ها تنها بررسی اسامی و تطبیق آنها با واقعیت است و تاکید کرد که این موضوع هیچ ارتباطی با هیچ مناظره یا گفت وگوی سیاسی دیگری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: توافق مذکور در چندین بخش از طریق سازمان ملل متحد حاصل شد که مهمترین آنها عبارتند از: تعیین اسامی مورد توافق و موافقت با تشکیل هیات هایی از همه طرف ها برای اطمینان از هویت اسامی مورد اختلاف که بزرگترین مانع برای اجرای توافق بود.

رئیس کمیته ملی اسرا افزود: ما با تشکیل این هیات و تابعیت از قوانین سازمان ملل متحد منتظر هستیم تا طرف مقابل نیز برای بررسی اسامی مورد اختلاف و مناقشه اقدام کند.

پربیننده ترین خبرها