فاجعه نسلی در سودان

فاجعه نسلی در سودان
يکشنبه 24 مهر 1401 - 20:30

«فاجعه نسلی» توصیفی است که سازمان‌های امدادی به واقعیت آموزش در سودان اطلاق می کنند و بیانگر این است که حدود هفت میلیون کودک در سال‌های اخیر به‌خصوص در مناطق روستایی از رفتن به مدرسه بازمانده‌اند.

العالم آفریقا

به گزارش العالم ، گزارشی که ماه گذشته توسط صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) منتشر شد، هشدار داد که دختران آسیب پذیرترین افراد هستند و اشاره کرد که از هر ده دختر، چهار دختر و از هر ده پسر، سه نفر مدرسه را ترک کرده اند.

خانواده‌هایی که از مشکلات شدید اقتصادی رنج می‌بردند، در دوران عمر البشیر، رئیس‌جمهور سابق، فرزندان خود را دیگر به مدارس نفرستادند. افزایش بحران‌های سیاسی و اقتصادی، تجدید درگیری‌های قومی و تعطیلی طولانی‌مدت مدارس در طول شیوع بیماری کرونا ، بحران آموزشی را تشدید کرده است. این در حالی است که صدها معلم نیز در اعتراض به وخامت شرایط زندگی اعتصاب های مکرر کرده اند.

همچنین سیل امسال در مناطق مختلف، به بیش از 600 مدرسه خسارت وارد کرد و باعث به تعویق افتادن سال تحصیلی شد.

امسال، سودان پس از افغانستان در رتبه دوم در میان 100 کشور آسیب پذیر قرار گرفت که سیستم آموزشی آن به خاطر عوامل مختلف ، از زیرساخت ها گرفته تا کیفیت آموزش، آسیب پذیر و به شدت شکننده است.

بر اساس گزارش بانک جهانی، نرخ باسوادی بزرگسالان تنها به حدود 60 درصد سودانی ها محدود است. سودان علاوه بر بی ثباتی سیاسی، خشکسالی و بحران های اقتصادی، از کمبود مواد غذایی رنج می برد و 15 میلیون نفر یا حدود یک سوم جمعیت را در معرض ناامنی شدید غذایی قرار داده است.

پربیننده ترین خبرها