هشدار ترامپ به یهودیان آمریکایی

هشدار ترامپ به یهودیان آمریکایی
دوشنبه 25 مهر 1401 - 07:39

اظهارات جدید ترامپ درباره یهودیان آمریکایی و رژیم صهیونیستی انتقاداتی را به همراه داشته است.

العالم _ آمریکا

به گزارش العالم به نقل از سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از یهودیان آمریکایی به دلیل قدردانی ناکافی آن‌ها از سیاست‌هایش در قبال رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و هشدار داد که آنها باید پیش از اینکه «خیلی دیر شود»، «دست به کار شوند»!
این اظهارنظر که در پلتفرم رسانه اجتماعی ترامپ، Truth Social مطرح شد، به این موضوع یهودی ستیزانه پرداخته است که یهودیان ایالات متحده وفاداری دوگانه به آمریکا و رژیم صهیونیستی دارند؛ نکته ای که بلافاصله انتقادهایی را در پی داشت.
ترامپ گفت: «هیچ رئیس‌جمهوری بیش از من برای اسرائیل کار انجام نداده است.» او سپس گفت: «تا حدودی تعجب‌برانگیز است که مسیحیان شگفت‌انگیزِ ما بسیار بیشتر از یهودیان، به‌ویژه کسانی که در ایالات متحده زندگی می‌کنند، قدردان این موضوع هستند.»
اما جاناتان گرینبلت، رئیس اتحادیه ضد افتراء آمریکا، ترامپ را به «توهین به یهودیان» متهم کرد.
او گفت: «ما نیازی نداریم که رئیس جمهور پیشین، که مورد لطف افراط گرایان و یهودی ستیزان است، درباره روابط آمریکا و اسرائیل برایمان سخنرانی کند. ... این توهین به یهودیان و مشمئز کننده است.»
شورای دموکراتیک یهودیان آمریکا نیز به طور مشابه اظهارات ترامپ را مورد انتقاد قرار داد. این گروه در توییتر نوشت: «تهدید او برای یهودیان آمریکایی و استفاده مداوم او از وفاداری دوگانه، یهودستیزانه است و نفرت علیه یهودیان را دامن می‌زند. ما از سوی دونالد ترامپ تهدید نخواهیم شد و یهودیان آمریکایی، تعصبِ مرتبط با جمهوری‌خواهان را در نوامبر امسال رد خواهند کرد.»
اظهارات ترامپ بازتاب استدلالی است که او پیشتر نیز مطرح کرده بود. رئیس جمهور پیشین در مصاحبه ای در دسامبر گذشته استدلال کرد که یهودیان آمریکایی «یا اسرائیل را دوست ندارند یا به اسرائیل اهمیتی نمی دهند» و همچنین ادعای خود را تکرار کرد که مسیحیان «اسرائیل را بیشتر از یهودیان این کشور دوست دارند.»
یک نظرسنجی Pew Research که در سال 2021 منتشر شد نشان داد که 45٪ از بزرگسالان یهودی در ایالات متحده اهمیت دادن به رژیم صهیونیستی را برای معنای یهودی بودن «ضروری» می‌دانستند و 37٪ دیگر نیز می‌گفتند این نکته «مهم است، اما ضروری نیست». تنها 16 درصد گفتند اهمیت دادن به رژیم صهیونیستی «مهم نیست».

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها