بلینکن: چین می‌خواهد تایوان را خیلی سریع‌ ملحق کند

بلینکن: چین می‌خواهد تایوان را خیلی سریع‌ ملحق کند
سه شنبه 26 مهر 1401 - 12:55

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد، چین در نظر دارد در دوره ریاست جمهوری شی جین پینگ طی یک جدول زمانی بسیار سریع‌تر، تایوان را به خود ملحق کند.

العالم - آمریکا

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه دولت جو بایدن در یک سخنرانی برای اندیشکده آمریکایی باز هم علیه مواضع چین در قبال تایوان موضع گیری کرد.

اندیشکده آمریکایی «بنیاد هوور» میزبان آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت جو بایدن بود. «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه دولت جورج بوش پسر به عنوان مجری حضور داشت و سوالاتی را از وزیر خارجه کنوین آمریکا پرسید.

به گزارش روزنامه «گاردین»، وزیر خارجه آمریکا در بخشی از این نشست با سوالی درباره سخنرانی اخیر شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین در کنگره حزب کمونیست چین و اظهارنظر او درباره تایوان مواجه شد.

آنتونی بیلنکن مدعی شد که دولت چین تحت ریاست جمهوری شی جینگ چینگ در حال پیگیری و دنبال کردن برنامه‌هایی برای الحاق کردن تایوان در یک «جدول زمانی بسیار سریع‌تر» است.

وزیر خارجه آمریکا بدون ارائه هیچ سندی درباره این ادعا، به چین هشدار داد که اقدامش برای الحاق کردن تایوان، باعث ایجاد اختلال شدید در اقتصاد جهانی خواهد شد.

او که به همراه کاندولیزا رایس در نشست اندیشکده بنیاد هوور به میزبانی دانشگاه استنفورد حضور یافت، ادعا کرد که صلح و ثبات بین چین و تایوان با موفقیت طی دهه‌ها حفظ شده بود اما پکن رویکرد خوشد را تغییر داده است.

وزیر خارجه دولت دموکرات جو بایدن مدعی شد: «(چین) به جای پایبندی به وضعیت موجود که به شیوه ای مثبت ایجاد شده بود، تصمیمی اساسی گرفت که وضعیت موجود دیگر قابل قبول نیست و پکن مصمم است اتحاد مجدد را در یک جدول زمانی بسیار سریعتر دنبال کند».

بلینکن خطاب به رایس و دیگر حاضران در این نشست افزود: «اگر برای رسیدن به هدف خود ابزارهای مسالمت آمیز کارساز نباشد، از ابزارهای مبتنی بر اجبار استفاده شود و احتمالا اگر ابزارهای مبتنی بر اجبار کارساز نبود، شاید ابزارهای مبتنی بر زور (متوسل شود). این همان چیزی است که به شدت وضعیت موجود را مختل می‌کند و تنش‌هایی فوق‌العاده ایجاد می‌کند».

اظهارات اتهام آمیز وزیر خارجه آمریکا علیه چین در رابطه با تایوان در حالی صورت گرفت که روز یکشنبه شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین درباره تایوان اظهارنظر کرد.

شی در سخنرانی برای کنگره حزب کمونیت اعلام کرد که اتحاد مجدد چین و تایوان، موضوعی تاریخی است و محقق خواهد شد.

رئیس‌جمهور چین در بخشی از سخنان خود درباره دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی چین و تایوان هشدار داد و افزود: «حل مساله تایوان مربوط به خود مردم چین است و باید تنها توسط مردم چین حل شود. ما با بیشترین صداقت و تلاش‌ها برای چشم انداز اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز پایبند خواهیم بود اما هرگز متعهد به کنار گذاشتن استفاده از زور نخواهیم بود و این گزینه را برای انجام تمام اقدامات لازم محفوظ می‌دانیم».

مقام‌های ارشد چین به دنبال سفر تحریک آمیز «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، بارها به واشنگتن درباره نقض سیاست «چین واحد» هشدار داده‌اند.

پکن تایوان بخشی از سرزمین چین می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها