محاکمه مجدد یک فعال حقوق بشر با وجود پایان دوران محکومیت خود، در عربستان سعودی

محاکمه مجدد یک فعال حقوق بشر با وجود پایان دوران محکومیت خود، در عربستان سعودی
سه شنبه 26 مهر 1401 - 14:21

محمد الربیعه، مدافع حقوق بشر، زندانی عقیدتی عربستان سعودی، پس از تصمیم مقامات سعودی برای محاکمه مجدد وی در دادگاه کیفری تخصصی، با خطر افزایش مجازات روبروست.

العالم - عربستان سعودی

این در حالی است که اخیراً حکم زندان الربیعه به پایان رسیده همین مساله وی را بر آن داشت تا از 25 سپتامبر گذشته در اعتراض به این رفتار ناعادلانه اعتصاب غذا کند.

سازمان حقوقی القسط گفت اگرچه حکم الربیعه اواخر ماه گذشته به پایان رسید، اما دادگاه عالی درخواست دادستانی عمومی برای محاکمه مجدد او را پذیرفت و این بدان معناست که پرونده وی به دادگاه کیفری تخصصی بازگردانده خواهد شد.

محمد الربیعه 15 مه 2018 در اوج دستگیری مدافعان حقوق بشر از جمله لجین الهذلول و عزیزه الیوسف، دستگیر شد.

دادگاه کیفری تخصصی وی را 20 آوریل 2021 به دلیل دعاوی مربوط به فعالیت مسالمت آمیز و دفاع از حقوق زنان به شش سال و نیم حبس تعزیری محکوم کرد که دو سال آن به حالت تعلیق درآمد و در دوره بازداشت مورد شکنجه وحشیانه قرار گرفت.

این سازمان اعلام کرد اقدام اخیر مقامات علیه الربیعه نگران کننده و در اوج بی سابقه محکومیت های طولانی صادر شده توسط دادگاه های سعودی در دو ماه گذشته است.

این بخشی از وخامت کلی وضعیت حقوق بشر درعربستان سعودی با آمادگی یپلماتیک محمد بن سلمان ولیعهد و حاکم کنونی کشور است.

این احکام شامل دو حکم 34 و 45 سال حبس برای دو فعالان حقوق زن سلمی الشهاب و نوره القحطانی به دلیل فعالیت مسالمت آمیز در توییتر و دو حکم حبس 50 سال برای عبدالله الحویطی و عبدالله دخیل الحویطی به دلیل امتناع از جابجایی اجباری اعضای قبیله خود از خانه هایشان واقع در مناطق تعیین شده برای پروژه "نئوم" بود ..

سازمان القسط از مقامات سعودی خواست این اقدامات خودسرانه را متوقف کنند و فورا و بدون قید و شرط محمد الربیعه و سایر زندانیان عقیدتی را که به دلیل استفاده مسالمت آمیز از حقوق اولیه خود بازداشت شده اند، آزاد کنند.

پربیننده ترین خبرها