لاوروف: روسیه شاید دیپلمات‌های خود را از کشورهای غربی خارج کند

لاوروف: روسیه شاید دیپلمات‌های خود را از کشورهای غربی خارج کند
چهارشنبه 27 مهر 1401 - 10:48

لاوروف با اشاره به افزایش خصومت از ناحیه غرب علیه دیپلمات‌های روسی و ضرورت تمرکز بر ایجاد و گسترش روابط با مابقی جهان گفت، مسکو شاید از تلاش‌های دیپلماتیک خود در غرب دست بردارد و دیپلمات‌هایش را از کشورهای غربی خارج کند.

العالم - اروپا

برپایه گزارش راشاتودی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با اشاره به مشکلات و تهدیدهای مداوم گفت: مردم در شرایطی کار می‌کنند که به سختی می‌توان آن را انسانی نامید. هیچ فایده‌ای برای حفظ همین سطح از حضور دیپلماتیک وجود ندارد.

وی هم‌چنین ادامه داد: کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین در عوض نیازمند توجه بیشتر هستند. این کشورها آماده همکاری با شرایط برابر و مستحق انجام پروژه‌های مشترک هستند.

آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی زندگی را برای دیپلمات‌های روس هم سخت و هم خطرناک کرده‌اند. ساختمان‌های دیپلماتیک روسی در نیویورک و صوفیه اخیرا مورد مورد تخریب قرار گرفتند. پلیس لیتوانی نیز در اوت ۲۰۲۲ اعلام کرده بود که دیگر از کنسولگری روسیه حفاظت نمی‌کند و این اظهارنظر پس از آن مطرح شد که این کشور از صدور ویزا برای اتباع روس اجتناب کرد.

وقتی که سفارت روسیه در کانادا ماه گذشته میلادی هدف حمله با کوکتل مولوتف قرار گرفت، پلیس این کشور تحقیقات محدود و با روندی کند را به جریان انداخت و حتی به معترضان نیز اجازه داد تا دسترسی به ساختمان سفارت را نیز مسدود کنند. ماه مارس ۲۰۲۲ نیز در دوبلین یک مرد با کامیون وارد دروازه‌های سفارت روسیه شد.

لاوروف در ادامه صحبت‌هایش برای فارغ‌التحصیلان یک کالج گفت: جهان در حال تجربه یک برهه مهم است که مدت زیادی هم طول خواهد کشید.

وی ادامه داد: مفهوم سیاست خارجی ما مستلزم تمرکز تلاش‌ها برای تضمین امن‌ترین و بهترین شرایط برای توسعه اقتصادی روسیه، افزایش رفاه مردم، حمایت از هموطنان و مشاغل خارج از کشور است.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: بدون اغراق، ما در حال تجربه یک لحظه محوری یا یک دوره محوری هستیم و این یک دوره طولانی خواهد بود. در این شرایط، نه تنها باید از منافع اقتصادی و اجتماعی کشور و مردم، بلکه از احساس غرور ملی، عزت و پاسداری از میراث تاریخی هم دفاع کنیم.

لاوروف به این نکته اشاره کرد که "در شرایط مدرن، دیپلمات‌ها نباید فقط به دنبال بهبود و گسترش حرفه و تخصص خود باشند بلکه باید یک موضع مدنی هم داشته باشند. کارمندان وزارت خارجه روسیه نیز به خاطر میهن پرستی و احساس غرورشان برای کشور شناخته شده‌اند. این فقط یک شکل گفتار نیست، بیان یک واقعیت است."

این نخستین بار نیست که روسیه پس از حمله به اوکراین و مواجهه با تحریم‌های غرب، به قطع روابط دیپلماتیک با غرب تهدید می‌کند. پس از اخراج ۷۰ دیپلمات روسی توسط بلغارستان، مسکو تهدید کرد که روابط دیپلماتیک خود را با صوفیه قطع خواهد کرد.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها