زیر سوال رفتن سلطنت بریتانیا در کانادا؛ نمایندگان کبک از ادای سوگند به چارلز سوم خودداری کردند

زیر سوال رفتن سلطنت بریتانیا در کانادا؛ نمایندگان کبک از ادای سوگند به چارلز سوم خودداری کردند
پنج‌شنبه 28 مهر 1401 - 15:03

۱۱ تن از نمایندگان کبک که به تازگی در انتخابات استانی برگزیده شده اند، از ادای سوگند به پادشاه چارلز سوم به عنوان رئیس ایالت کانادا آن گونه که در قانون اساسی این کشور ایجاب می کند، خودداری کردند.

العالم _ کانادا

۱۱ عضو حزب چپگرای کبک سولیدر (Québec Solidaire) در کانادا در یک سخنرانی که از تلویزیون پخش شد، خطاب به مردم کبک سوگند یاد کردند اما نخواستند سوگند دیگری ادا کنند که آنها را به سلطنت بریتانیا متصل می‌کند.

سخنگوی این حزب پس از این ماجرا در یک کنفرانس مطبوعاتی اطمینان داد که آنها با آگاهی کامل از حقایق عمل کرده‌اند.

گابریل نادو-دوبوا (Gabriel Nadeau-Dubois) افزود: ما برای ایجاد تغییر در کبک کارزاری به راه انداختیم و اگر به پارلمان فرستاده شدیم، برای باز کردن پنجره‌ها است.

بر اساس قانون اساسی کانادا، هر نماینده‌ای که در سطح فدرال یا استانی انتخاب می‌شود، باید برای سلطنت بریتانیا سوگند وفاداری یاد کند تا بتواند در مجلس نمایندگان شرکت کند.

بر اساس این گزارش، سه حاکم منتخب پیشتر اعلام کردند که قصد ندارند سوگند بخورند و روز جمعه نوبت به اعضای حزب کبکوا (Québécois) خواهد رسید که سوگند ادا کنند.

پل سنت-پیر پلاموندون (Paul St-Pierre Plamondon) رهبر این حزب، هفته گذشته این سوگند را یک تضاد منافع ارزیابی و اعلام کرده بود که کسی نمی‌تواند به دو حاکم خدمت کند.

وی تاکید کرده بود که سلطنت بریتانیا سالانه ۶۷ میلیون دلار کانادا هزینه دارد و این سوگند یادآور سلطه استعمار است.

لوفیگارو یادآوری کرده است که دوشنبه نیز چند چهره مشهور کانادایی در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، تعهد نمایندگان مجلس این کشور به سوگند با ولیعهد بریتانیا را محکوم کردند.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی درباره سلطنت بریتانیا، بار دیگر تاکید کرده بود که حتی یک کبکی وجود ندارد که بخواهد ما قانون اساسی را دوباره بازبینی کنیم.

لغو سلطنت بریتانیا مستلزم بازنویسی قانون اساسی کانادا است و تلاشی عظیم و احتمالاً سال‌ها مذاکرات سیاسی را می‌طلبد زیرا نیاز به تصویب یکپارچه پارلمان و دولت‌های ده استان کانادا دارد.

با این حال، در یک نظرسنجی که آوریل گذشته در کانادا انجام شد، برای نخستین بار در تاریخ این کشور، بیش از نیمی از شهروندان کانادایی که تعداد آنها در کبک به ۷۱ درصد می‌رسید، اعلام کردند که می‌خواهند به ارتباط با خانواده‌های سلطنتی که نقش آنها بیشتر به صورت تشریفاتی است، پایان دهند.

پربیننده ترین خبرها