ایران: ادعای غرب در حمایت از زنان ایرانی را صادقانه و با حسن نیت نمی‌دانیم

ایران: ادعای غرب در حمایت از زنان ایرانی را صادقانه و با حسن نیت نمی‌دانیم
جمعه 29 مهر 1401 - 09:29

زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بیان اینکه ادعای کشورهای غربی مبنی بر حمایت از زنان ایرانی را صادقانه و با حسن نیت نمی‌دانیم، خطاب به این دولتها گفت که زنان ایرانی به قیم نیاز ندارند و از طرف آنها صحبت نکنند.

العالم - ایران

زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد: اقدامات غیرانسانی و یکجانبه قهری ایالات متحده پیامدهای ناخواسته و فاجعه باری بر حقوق زنان ایرانی داشته و تحریم های ظالمانه و غیرانسانی حقوق اولیه زنان را نقض کرده است.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران که روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع زنان، صلح و امنیت سخن می گفت، افزود: زنان ایرانی باهوش، فرهیخته، فداکار، وطن دوست و آگاه به حقوق خود هستند. آنها همچنین می دانند که چگونه با دولت به شیوه ای سازنده و صلح آمیز برای پیشبرد حقوق خود تعامل کنند. بنابراین، ما به دولت‌های غربی توصیه می‌کنیم آنها به قیم نیاز ندارند و از طرف آنها صحبت نکنند.
ارشادی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس همواره ارتقای جایگاه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان را به عنوان رکن اساسی در سیاست گذاری، قانونگذاری و برنامه ریزی ملی خود مورد توجه قرار داده است. در نتیجه، زنان ایرانی از حقوق کامل در فرصت های پیشرفت برخوردار بوده اند.
وی با اشاره به اهمیت توانمندی زنان گفت: آموزش تنها نمونه ای از اهمیت حیاتی برای توانمندسازی زنان است. زنان و دختران در ایران بیش از نیمی از دانشجویان دانشگاه ها را تشکیل می دهند و در حال حاضر 73 درصد متخصصان پزشکی و 49 درصد از پزشکان در ایران زن هستند.
ارشادی تاکید کرد: چنین پیشرفت قابل توجهی همچنین زمینه انتصاب زنان در پست های مدیریتی و همچنین افزایش تلاش برای ارتقای مهارت های مدیریتی و تخصصی کارکنان زن را برای دولت فراهم کرده است و در نتیجه، مشارکت زنان در تصمیم گیری ها را نیز افزایش داده و این رقم از 13 درصد در سال 2017 به بیش از 25 درصد در سال 2021 رسیده است.
سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران فضایی را ایجاد کرده تا زنان ایرانی بتوانند با سربلندی، باورهای دینی و میهنی ملت خود را در سطح بین المللی در همه عرصه ها اعم از علمی، ورزشی و هنری نمایندگی کنند. ایران در این زمینه رو به رشد است و آمارها حاکی از این واقعیت است.
نماینده ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل به پیامدهای ناخواسته و فاجعه بار اقدامات غیرانسانی یکجانبه قهری ایالات متحده بر حقوق زنان ایرانی اشاره کرد و گفت، این تحریم های ظالمانه و غیرانسانی حقوق اولیه زنان را نقض کرده است. سازمان ملل متحد، به ویژه شورای امنیت، نباید از مسئولیت خود در برابر این اقدامات غیرقانونی و ظالمانه شانه خالی کند.
سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین به مواضع مغرضانه و ادعاهای بی اساس برخی از کشورهای غربی در ادعای حمایت از زنان ایران پاسخ داد و گفت برخی از کشورهای غربی با سوء استفاده از فرصت این جلسه، ادعاهای بی‌اساسی علیه کشور من مطرح کرده‌اند، ما این اتهامات را که چیزی جز تلاش در جهت سیاسی کردن حقوق زنان نیست، محکوم و ادعاهای این کشورها مبنی بر حمایت از زنان ایرانی را با توجه به ریاکاری، استانداردهای دوگانه و رویکرد گزینشی آنها در قبال حقوق بشر صادقانه و با حسن نیت نمی دانیم.
ارشادی افزود: جمهوری اسلامی ایران کاملا متعهد به رعایت، حمایت و ارتقای حقوق بشر همه مردم، از جمله زنان و دختران است و معتقدیم که هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند که در مورد حقوق بشر یا حقوق زنان و دختران بهترین وضعیت دارد و ایران نیز مانند سایر کشورها برای بهبود حقوق بشر از جمله حقوق زنان و دختران تلاش می کند.
نماینده ایران در این نشست شورای امنیت سازمان ملل تصریح کرد: مرگ دلخراش خانم مهسا امینی، دختر جوان ایرانی، باعث رنجش دولت و ملت ایران شد. ما از این حادثه متأسفیم و امیدواریم که هرگز شاهد چنین فقدان دلخراشی نباشیم. تحقیقات کامل برای مشخص شدن شرایط منجر به این مرگ دلخراش انجام شد. تاکنون، یافته های دو تحقیق اولیه با کشورهای عضو و سازمان های وابسته به سازمان ملل به اشتراک گذاشته شده است.
ارشادی گفت: اخیرا بارها از کشورهای غربی می شنویم که ادعای دفاع از منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین‌الملل را دارند. ما از این کشورها می‌خواهیم به وعده‌های خود عمل کرده و به تعهدات بین‌المللی خود بر اساس منشور ملل متحد پایبند باشند و به اصول حاکمیت ملی و عدم مداخله در امور داخلی کشورها که سنگ بنای سازمان ملل و نظم حقوقی بین‌المللی است، احترام بگذارند.

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل در خصوص وضعیت زنان در جهان تاکید کرد، زنان ظرفیت انکارناپذیری برای مشارکت در روند های صلح و امنیت دارند.
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: از سوی دیگر، زنان، به ویژه در زمان درگیری ها بیشتر در معرض خطر بوده و اغلب قربانی خشونت و تبعیض در مناطقی هستند که مستقیماً تحت تأثیر گروه های مسلح و تروریستی قرار دارند.
وی با اشاره به اهمیت اقدامات پیشگیری و حل و فصل درگیری های مسلحانه گفت برای رسیدن به این هدف، ابتدا باید به علل و ریشه های اساسی منازعات پرداخته شود. در این راستا، جامعه بین‌الملل و بویژه شورای امنیت باید به تلاش‌های خود برای حل و فصل مناقشات از طریق مسالمت آمیز و یافتن راه‌حل‌های سیاسی برای کانون‌های درگیری از طریق گفت‌وگو، دیپلماسی و میانجی‌گری ادامه دهند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها