مانور دوباره بلینکن روی استفاده روسیه از پهپادهای ایران

مانور دوباره بلینکن روی استفاده روسیه از پهپادهای ایران
جمعه 29 مهر 1401 - 22:18

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد پهپادهایی که روسیه از آنها برای حمله به اوکراین استفاده کرده ساخت ایران بوده است.

العالم - آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر مدعی شده پهپادهایی که روسیه در روزهای گذشته از آنها برای حمله به نقاطی در اوکراین استفاده کرده ساخت ایران بوده است.

او گفت: «حملات متعددی در روزهای گذشته با استفاده از پهپادهای ساخت ایران [در اوکراین] انجام شده‌اند.»

کشورهای غربی در روزهای گذشته ادعا کرده‌اند پهپادهای مورد استفاده روسیه برای حمله به زیرساخت‌های اوکراین ساخت ایران هستند. جمهوری اسلامی ایران همواره ارسال سلاح برای هر یک از دو طرف جنگ اوکراین را رد کرده است.

« امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز گذشته در نامه‌ای مرتبط ساختن این ادعا با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ را فاقد هر گونه پایه حقوقی در چارچوب قطعنامه مذکور خواند.

امیرسعید ایروانی در این نامه از اینکه اوکراین موضع بی طرفی ایران در جنگ جاری در این کشور را نادیده گرفته و به ادعاها و موضع گیری‌های اشتباه براساس اطلاعات ثابت نشده ادامه می دهد،ابراز تاسف کرده است.

وی افزود: «اوکراین به دنبال اهداف سیاسی در مرتبط ساختن ادعاهای بی اساس علیه ایران و قطعنامه ۲۲۳۱ است.»

روسیه از بامداد دوشنبه (۱۰ اکتبر/ ۱۸ مهرماه) چندین حمله موشکی به مرکز شهر «کی‌یف»، پایتخت اوکراین و چند شهر دیگر در این کشور انجام داد. این حملات به کشته و زخمی‌شدن ده‌ها نفر منجر شد. روسیه چند شهر دیگر در مناطق جنوبی و غربی اوکراین را هم هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده است.

حملات موشکی روسیه دو روز بعد از انفجار مهیبی در پل «کرچ» انجام شد. این انفجار به تخریب بخشی از پل کرچ منجر شد که تنها محور برای متصل کردن روسیه به شبه‌جزیره کریمه است. روسیه در سال ۲۰۱۴ این شبه‌جزیره را که تا آن زمان بخشی از اوکراین بود در پی یک همه‌پرسی به اراضی خود الحاق کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه تأیید کرد که او فرمان این حملات موشکی را به تلافی تخریب پل کرچ صادر کرده است. او هشدار داد هر گونه حمله برای تهدید روسیه با «پاسخ سخت» مواجه خواهد شد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها