سازمان ملل: نامه تروئیکای اروپا درباره ادعای پهپادهای ایرانی را دریافت کردیم

سازمان ملل: نامه تروئیکای اروپا درباره ادعای پهپادهای ایرانی را دریافت کردیم
جمعه 29 مهر 1401 - 22:22

سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد که نامه تروئیکای اروپا در مورد ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را دریافت کرده است.

العالم - آمریکا

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود، نامه سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان درباره پهپادهای ایرانی را دریافت کردیم.

وی ادامه داد که اکنون مطلبی در این زمینه‌ نمی‌توانم بگویم به جز اینکه هرگونه اطلاعاتی را که از اعضای سازمان ملل در اختیار ما قرار گیرد، تجزیه و تحلیل می‌کنیم.

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان با تکرار اتهام استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین اعلام کردند که سازمان ملل باید در مورد این اتهام تحقیق کند.

برخی مقامات اروپایی ادعا کرده‌اند که باید مشخص شود این اقدام روسیه و ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است یا خیر.

تروئیکای اروپایی در نامه‌ای عنوان کردند: ما از تحقیقات توسط تیم سازمان ملل مسئول نظارت بر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت استقبال می‌کنیم و آماده‌ایم از هرگونه تحقیقات فنی و بی‌طرفانه در این راستا حمایت کنیم.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی نیز در جمع خبرنگاران درباره نامه اوکراین به سازمان ملل درباره این افزود: اکنون بیشتر از این نمی‌توانم بگویم که تمام اطلاعاتی را که اعضای سازمان ملل در اختیار ما قرار می‌دهند، تجزیه و تحلیل می‌کنیم.

دوجاریک افزود: گفت وگوها در جریان است. خانم رزماری دی کارلو معاون دبیر کل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح روز گذشته گزارشی را درباره این موضوع به شورای امنیت ارائه کرد.

سخنگوی سازمان ملل همچنین گفت: اقدامات سازمان ملل متکی بر قطعنامه‌ها و دستور العمل‌ها است که یکی از این دستور العمل‌ها یادداشت رئیس شورای امنیت در سال ۲۰۱۶ است اما سازمان ملل درباره هیچ موضوعی پیشداوری نمی‌کند.

وی روز چهارشنبه به وقت محلی نیز در پاسخ به پرسشی درباره نامه اوکراین به رئیس شورای امنیت سازمان ملل و اینکه آیا سازمان ملل درباره تشخیص اینکه پهپادهای ساقط شده در اوکراین، ایرانی هستند، مشارکت خواهد کرد؟ افزود: همیشه آماده بررسی هر اطلاعاتی هستیم که اعضای سازمان ملل به ما ارائه می‌کنند.

دوجاریک تصریح کرد نامه نماینده اوکراین درباره ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وی در عین حال اظهار کرد: اطلاعاتی که به ما ارائه می‌شود نخست باید مورد بررسی قرار بگیرد، سپس متخصصان و کارشناسان ما نظر خود را ارائه خواهند داد.

این درخواست تروئیکای اروپایی در حالی مطرح شده است که امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از وی خواست از سوءاستفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص جنگ اوکراین و ادعاهای بی اساس در مورد ایران جلوگیری کند.

ایروانی تاکید کرد محدودیت‌های ذکر شده در پاراگراف ۶ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل در اکتبر ۲۰۲۰ پایان یافته و از آن زمان هیچکدام از اقدامات ایران در جهت تامین، فروش یا انتقال سلاح یا مواد مرتبط به آن به دیگر کشورها تحت قطعنامه ۲۲۳۱ نبوده است.

سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل همچنین ادعای اوکراین در مورد پاراگراف ۴ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ را نیز یک تفسیر نادرست و خودسرانه از قطعنامه و روح این پاراگراف دانست.

وی تاکید کرد: پاراگراف ۴ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ بطور روشن به محدودیت‌های اقلام، مواد تجهیزات، کالا و تکنولوژی در ارتباط با توسعه سیستم موشک‌های دارای سلاح هسته‌ای اشاره می‌کند.

ایروانی در نامه‌ای، پیشنهاد اوکراین مبنی دیدار کارشناسان سازمان ملل از این کشور برای بازرسی از قطعات پهبادهای سقوط کرده و مرتبط ساختن آن با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد توافق هسته‌ای ایران را فاقد هرگونه پایه حقوقی در چارچوب قطعنامه مذکور دانست.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها