15 سال حبس برای پزشک زن تونسی در عربستان به جرم لایک یک پُست حزب الله

15 سال حبس برای پزشک زن تونسی در عربستان به جرم لایک یک پُست حزب الله
شنبه 30 مهر 1401 - 09:49

رسانه ها خبری به تازگی فاش کردند که حکومت عربستان سعودی یک زن پزشک تونسی را که در سال ۲۰۲۰ دستگیر شده بود، به جرم تأییدِ (لایک) فیلمی از طرفداران جنبش حزب‌الله لبنان در توئیتر به 15سال حبس محکوم کرده است.

العالم ـ عربستان سعودی

صدور احکام عجیب چند دهه‌ای تنها برای انتقاد از حکومت و فعالیت‌ در شبکه‌های اجتماعی همواره یکی از شاخصه‌های حکومت سعودی است. اقدام ضد حقوق بشری که همواره از سوی همپیمانان غربی آن به ویژه آمریکا با چشم پوشی و تایید آشکار مواجه می شود.

رسانه‌ها اخیراً فاش کردند که دادگاهی در عربستان «مهدیه المرزوقی» پزشک تونسی را به اتهام «توهین به نظام سعودی» محکوم به ۱۵ سال زندان کرد؛ جرم این پزشک پسندکردن (لایک کردن) فیلمی از تجمعات طرفداران حزب‌الله در پایتخت تونس و در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام شده است.

برادر این پزشک تونسی می‌گوید خواهر ۵۱ ساله او که از سال ۲۰۰۸ در عربستان زندگی و کار می‌کند، در سال ۲۰۲۰ توسط مقامات سعودی دستگیر شده بود؛ این اتفاق پس از پسندکردن ویدئوی منتشر شده در توئیتر از تظاهرات طرفداران حزب‌الله توسط وی در مقابل یک محوطه شهرداری در پایتخت تونس اتفاق افتاد.

برادر این پزشک در ادامه افزوده، بازجویی‌ها از او یک سال تمام طول کشید و سپس به دو سال و ۸ ماه زندان و حبس تعلیقی به مدت یک سال محکوم شد. قبل از اینکه در حکم اولیه با درخواست وکیل منصوب شده توسط مقامات سعودی تجدیدنظر شود، او به ۱۵ سال زندان محکوم شده بود.

همچنین این شهروند تونسی از «قیس سعید» رئیس‌جمهور تونس و دیپلمات‌های کشورش خواسته تا با مقامات سعودی برای آزادی خواهرش وارد گفت‌وگو شوند؛ اما باید توجه داشت که دولت سعید خود یک حکومت استبدادی و متحد «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی است.

طی چند سال اخیر مقامات سعودی معمولاً فعالان شبکه‌های اجتماعی را در صورت اظهار نظر در فضای مجازی دستگیر می‌کنند و مجازات‌های سختی را برای توئیتری‌ها در نظر می‌گیرند.

چندی پیش نیز شهروند آمریکایی-عربستانی به نام «سعد ابراهیم الماضی» به دلیل توئیت‌های انتقادی علیه حکومت سعودی، به زندان محکوم شد و اکنون در حال گذراندن حکم خود است. پسر این فرد دستگیرشده می‌گوید که پدر ۷۲ ساله‌اش در ۳ اکتبر به ۱۶ سال حبس و ۱۶ ممنوعیت سفر پس از پایان مدت محکومیتش محکوم شده است.

پربیننده ترین خبرها