خشم عربستان از عملیات پهپادی صنعا برای جلوگیری از سرقت نفت یمن

خشم عربستان از عملیات پهپادی صنعا برای جلوگیری از سرقت نفت یمن
شنبه 30 مهر 1401 - 17:06

وزارت خارجه عربستان خشم خود را از حمله پهپادی جدید ارتش یمن به بندر "الضبه" در استان حضرموت اعلام کرد که برای جلوگیری از سرقت نفت این کشور از جانب دولتِ یمنیِ دست نشاندهِ سعودیها صورت گرفت.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه سعودی که عامل اصلی سرقت منابع و ثروت های یمن و بویژه منابع نفتی این کشور از طریق دولت یمنی دست نشانده خود در بخش هایی از مناطق تحت اشغال این کشور است، در بیانیه‌ای حمله جمعه شب ارتش یمن به بندر الضبه را محکوم کرد.

وزارت خارجه سعودی بدون توجه به موارد مکرر نقض ‌روزانه حقوق ملت یمن و حملات ائتلاف به سرکردگی ریاض علیه غیرنظامیان و همچنین توقیف کشتی‌های حامل مشتقات نفتی مورد نیاز ملت یمن مدعی شد که حمله ارتش یمن به بندر الضبه نقض آشکار قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت و قوانین بین المللی است.

این وزارتخانه همچنین مدعی شد: ریاض از هرآنچه که منجر به برقراری ثبات و امنیت در یمن، برآورده شدن خواسته‌های ملت این کشور می‌شود و همچنین تلاش‌های سازمان ملل در راستای تمدید آتش‌بس حمایت می‌کند.

منابع خبری یمن جمعه شب از وقوع دو انفجار در شرق شهر المُکلّا مرکز استان حضرموت واقع در شرق یمن خبر داده بودند.

براساس این گزارش، این دو انفجار در بندر «الضبه» در حین تلاش یک نفتکش برای پهلوگیری در این بندر به وقوع پیوست.

پس از انتشار این خبر سرلشکر یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که این حمله توسط ارتش یمن انجام شده و هشداری به ائتلاف سعودی بود.

یحیی سریع گفت: حمله به بندر الضبه در حضرموت هشدار ساده‌ای به ائتلاف سعودی است تا غارت منابع نفتی یمن را متوقف کنند.

وی افزود: این نفتکش، دستورات صادره از مسئولان ذیربط مبنی بر ممنوعیت انتقال و صادرات فرآورده‌های نفتی حاکمیتی یمن را نقض کرده بود.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اضافه کرد: پیام هشدارآمیز نیز برای جلوگیری از تداوم عملیات قاچاق ثروت نفتی که صرف پرداخت حقوق و خدمات به مردم یمن نمی‌شود، صورت گرفت.

سریع همچنین گفت: در این حمله تلاش شد که زیرساخت‌های یمن و امنیت کشتی و خدمه آن حفظ شود و پیام هشداری به مسئولان این کشتی بود.

وی تأکید کرد که در انجام وظایف خود برای توقف و جلوگیری از ورود هر گونه کشتی که در پی غارت ثروت ملت یمن باشد، تردید نخواهیم کرد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت که این کشور قادر است عملیات‌های هشدار آمیزی را برای دفاع از ملت و حمایت از منابع خود انجام دهد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها