سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مرکز استان استراتژیک سیونیک ارمنستان - ویدیو

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مرکز استان استراتژیک سیونیک ارمنستان - ویدیو
شنبه 30 مهر 1401 - 18:16

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قاپان مرکز استان استراتژیک سیونیک ارمنستان با حضور وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و همتای ارمنستانی افتتاح شد.

العالم ـ آسیا

مراسم رسمی افتتاح سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قاپان مرکز استان سیونیک ارمنستان دیروز (جمعه 29 مهر ماه) با حضور امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان برگزار شد. استان سیونیک به مرکزیت شهر قاپان تنها استان ارمنی هم مرز با ایران است که مراودات تجاری دو کشور از این نقطه انجام می شود.

سیاست دولت سیزدهم تقویت ارتباط با کشورهای همسایه است، ارمنستان به عنوان دروازه ورود به اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد توجه است و سفر مقامات ایران به کشورهای همسایه در راستای تقویت تعاملات سیاسی و اقتصادی ازجمله تسهیل صادرات بخش خصوصی و تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی و ترانزیتی صورت می گیرد.

سرکنسولگری ایران قاپاندر خصوص منطقه قفقاز، درگیرهای مرزی که هر ازگاهی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان پس از جنگ ۴۴ روزه پاییز سال ۲۰۲۰ به این سو صورت می گیرد، بنابر نظر کارشناسان اقدامی از سوی جمهوری آذربایجان با هدف دستیابی به اهدافی خاص است. در همین زمینه گفته می شود، باکو با تحریک آنکارا به دنبال تشدید درگیری و حتی ایجاد جنگ مرزی با هدف تصرف و اشغال بخشی از خاک ارمنستان در استان سیونیک برای ایجاد دالان موهوم زنگه زور و تحمیل آن به ایروان و همچنین تهران است.

به نظر می رسد که ترکیه و اسرائیل دو بازیگر کلیدی در تحریک و تحقق سناریوی ایجاد دالان موهوم زنگه زور با هدف قطع مرزهای مشترک ایران و ارمنستان، تغییر ژئوپلیتیک منطقه قفقاز جنوبی و تداوم و تشدید بحران امنیتی در این منطقه (قفقاز) هستند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، در واکنش به اینگونه سناریوهای موهوم امروز (شنبه) در نشست خبری با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، با تاکید بر اینکه باید به مناقشاتی که میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان وجود دارد پایان داده شود و تمامیت ارضی ارمنستان و آذربایجان باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: ما قطعا نسبت به هرگونه تغییر ژئوپلیتیک و یا هرگونه تغییر در مرزها حساس هستیم و به صراحت مواضع‌مان را به تمامی طرف‌ها اعلام کرده ایم.

پربیننده ترین خبرها