چاوش اوغلو: تنها راه حفظ یکپارچگی سوریه توافق حکومت و اپوزیسیون است

چاوش اوغلو: تنها راه حفظ یکپارچگی سوریه توافق حکومت و اپوزیسیون است
يکشنبه 1 آبان 1401 - 10:22

وزیر خارجه ترکیه با تأکید بر ضرورت حفاظت از یکپارچگی سوریه، گفت که تنها راه تضمین وحدت ملی سوریه توافق حکومت و اپوزیسیون معتدل است.

العالم - ترکیه

به گزارش «آناتولی»، «مولود چاوش اوغلو» شنبه شب در یک سخنرانی در ترکیه تأکید کرد که سال‌هاست سوریه شاهد مصیبت‌های پیاپی است و لیبی و عراق هم وضع مشابهی دارند و افزود که ترکیه تلاش می‌کند که این وضعیت در دیگر کشورها تکرار نشود.

او گفت که نباید گذاشت سوریه به یک لانه تروریستی علیه ترکیه تبدیل شود و نباید اجازه داد که سوریه تجزیه شود.

وی افزود که ترکیه از حمایت‌های غرب از پ‌ک‌ک و گروه‌های وابسته به آن اطلاع دارد و تأکید کرد که هدف از این حمایت‌ها پیشبرد اهداف این گروه‌ها در تجزیه شمال شرق سوریه است.

چاوش اوغلو اظهار داشت که ترکیه از همه روش‌های ممکن برای جلوگیری از تحقق این هدف استفاده می‌کند.

وی با تأکید بر ضرورت ایجاد راه حل سیاسی برای بحران سوریه گفت که باید حکومت و مخالفان درباره قانون اساسی و نقشه راهی شامل اجرای انتخابات بر اساس قطع‌نامه شورای امنیت به توافق برسند.

وزیر خارجه ترکیه گفت که شنیدن این سخن برای کسانی ناخوشایند است، اما باید از آنها پرسید که چه راه حل جایگزینی دارند و آیا می‌پذیرند که جنگ داخلی کنونی 50 سال دیگر ادامه پیدا کند؟

وی افزود که برای ادامه یکپارچگی و سلامت ارضی سوریه لازم است که «اپوزیسیون معتدل» و حکومت سوریه درباره نقشه راهی که تروریست‌ها در آن جایی نداشته باشند به تفاهم برسند و فقط در این صورت است که وحدت ملی سوریه تضمین می‌شود و آوارگان سوریه‌ای در امنیت کامل می‌توانند به کشورشان بازگردند.

چاوش اوغلو افزود که 9 دور جلسات کمیته تدوین قانون اساسی سوریه هیچ نتیجه‌ای نداشته و گفت که با همکاری کشورهای ضامن روند آستانه برای نتیجه‌بخش بودن دوره‌های بعدی این نشست تلاش می‌کند.

پربیننده ترین خبرها