افزایش پایش تنگه بسفر از سوی ارتش ترکیه از بیم مین‌های دریایی

افزایش پایش تنگه بسفر از سوی ارتش ترکیه از بیم مین‌های دریایی
دوشنبه 2 آبان 1401 - 19:42

ارتش ترکیه نظارت خود بر «تنگه بسفر» را به دلیل احتمال انفجار مین‌های سرگردان افزایش داده‌ است.

العالم - ترکیه

رسانه‌ها روز دوشنبه گزارش کردند که نیروهای مسلح ترکیه نظارت خود بر تنگه «بسفر» را به دلیل احتمال انفجار مین‌های سرگردان افزایش داده‌اند.

خبرگزاری «نیوزآرمنیا» به نقل از روزنامه «ملیت» نوشت که نیروهای مسلح ترکیه کنترل بر تنگه بسفر را به دلیل جابجایی مین‌های سرگردان در دریای سیاه افزایش داده‌اند.

به نوشته ملیت، وضعیت این تنگه توسط هواپیماهای گشت دریایی، بالگردها و پهپاد‌ها و همچنین از طریق دریا با کمک مین‌هاروب‌ها و کشتی‌های گشت کنترل می شود. تنگه بسفر نیز با استفاده از سامانه‌های نظارتی الکترواپتیکال کنترل می‌شود.

ترکیه با روسیه و اوکراین در دریای سیاه هم مرز است. دریای سیاه برای حمل و نقل غلات، نفت و محصولات نفتی بخش مهمی است. اوکراین و روسیه یکدیگر را به مین گذاری در دریای سیاه متهم می‌کنند و اواخر ماه مارس، تیم‌های غواصی ارتش ترکیه و رومانی مین های سرگردانی را در اطراف آب های خود خنثی کردند.

مقامات دریانوردی می‌گویند خطر برخورد با مین‌های شناور در مسیر اصلی کشتیرانی دریای سیاه، خطرات کشتی‌های تجاری در حال حرکت در منطقه را افزایش می‌دهد و دولت‌ها باید از عبور ایمن برای حفظ زنجیره تامین اطمینان حاصل کنند.

اخیرا ماهیگیران ترکیه‌ای در تنگه بسفر یک شی معلق در آب را مشاهده کرده بودند که به مین دریایی شباهت داشت.

پیش از این دولت روسیه درخصوص رها شدن مین‌های دریایی بنادر اوکراین به داخل آب‌های دریای سیاه هشدار داده بود. روسیه هشدار داده بود که چند مین دریایی وارد حوزه آبی دریای سیاه شده‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه چندی قبل در پاسخ به سئوالی درباره خطر احتمالی رسیدن مین به آب‌های ترکیه گفت که اقدامات لازم در حال انجام است.

فارس

پربیننده ترین خبرها