رئیس آژانس بین‌المللی انرژی: جهان در میانه‌ی اولین بحران جدی انرژی قرار دارد

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی: جهان در میانه‌ی اولین بحران جدی انرژی قرار دارد
سه شنبه 3 آبان 1401 - 07:49

فاتح بیرول معتقد است بحران کنونی انرژی می‌تواند جهان را به سوی استفاده از منابع پاک و تجدیدپذیر سوق دهد.

العالم - به نقل از رویترز، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز سه‌شنبه گفت تشدید فشار بر بازارهای گاز طبیعی مایع (LNG) در سراسر جهان و کاهش عرضه توسط تولیدکنندگان بزرگ نفت، جهان را در بحبوحه‌ی «اولین بحرانِ به‌واقع جهانی انرژی» قرار داده است.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی در جریان نشست هفته بین المللی انرژی در سنگاپور گفت افزایش واردات ال‌ان‌جی به اروپا در بحبوحه بحران اوکراین و بازگشت احتمالی اشتهای چینی ها برای سوخت، بازار را تحت فشار قرار خواهد داد زیرا تنها 20 میلیارد متر مکعب ظرفیت جدید ال‌‎ان‌جی در سال آینده به بازار خواهد آمد.

در عین حال و به گفته بیرول، تصمیم اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس، برای کاهش 2 میلیون بشکه در روز از تولید، تصمیمی «خطرناک» است زیرا آژانس بین المللی انرژی نفت معتقد است رشد تقاضا برای نفت در جهان در سال جاری نزدیک به 2 میلیون بشکه در روز خواهد بود.

او گفت: «(این) به ویژه خطرناک است زیرا چندین اقتصاد در سراسر جهان در آستانه رکود هستند، اگر ما در مورد رکود جهانی صحبت می کنیم... من این تصمیم را واقعا تاسف‌بار می‌دانم.»

اما بیرول همچنین افزود بحران انرژی کنونی می تواند نقطه عطفی در تاریخ انرژی برای تسریع منابع انرژی پاک و تشکیل یک سیستم انرژی پایدار و ایمن باشد.

او افزود: «امنیت انرژی، محرک شماره یک (انتقال انرژی) است، زیرا کشورها فن‌آوری‌های انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر را به عنوان راه‌حل می‌بینند.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها