واکنش بایدن به استفاده احتمالی روسیه از سلاح هسته‌ای

واکنش بایدن به استفاده احتمالی روسیه از سلاح هسته‌ای
چهارشنبه 4 آبان 1401 - 02:39

رئیس جمهور آمریکا شامگاه سه‌شنبه هشدار داد در صورتی که روسیه در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده کند مرتکب اشتباه بسیار بزرگی شده است.

العالم - آمریکا

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شامگاه سه‌شنبه به وقت تهران درباره استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی هشدار داد.

وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «در صورتی که روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی استفاده کند مرتکب اشتباه بسیار بزرگی شده است».

بایدن اضافه کرد: «نمی‌توان تضمین کرد که تهدید روسیه درباره به کار گیری بمب‌های کثیف، هشداری دروغ باشد».

رئیس جمهور آمریکا افزود که واشنگتن به صورت مستمر با مقام‌های روسی درباره آزادی شهروندان بازداشت شده آمریکایی در روسیه در حال رایزنی است.

وزارت دفاع روسیه دوشنبه (۲۴ اکتبر) اعلام کرد اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد کی‌یف در حال برنامه‌ریزی تحریک‌آمیز مربوط به انفجار یک «بمب کثیف» است. به گفته مسکو، موسساتی علمی در اوکراین وجود دارد که به فناوری مورد نیاز برای تولید بمب کثیف مجهز هستند.

پیش از این هشدار، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه یکشنبه (۲۳ اکتبر) در تماس با لوید آستین همتای آمریکایی خود این موضوع را مطرح کرده بود. شویگو همچنین در گفت‌وگو با همتایان فرانسوی و انگلیسی خود اظهارات مشابهی را بیان کرد. وزیر دفاع روسیه به «سباستین لکورنو» وزیر دفاع فرانسه گفت که وضعیت در اوکراین به سرعت در حال بدتر شدن است و اوضاع به سمت «تشدید تنش غیرقابل کنترل» پیش می‌رود.

هشدار روسیه با واکنش شتابزده و تند اوکراین و متحدان غربی‌اش از جمله ایالات متحده، انگلیس و فرانسه روبرو شد و مسکو را به تلاش برای راه‌اندازی عملیات پرچم دروغین متهم کردند.

وزیر خارجه اوکراین یکشنبه در اولین واکنش به اظهارات وزیر دفاع روسیه مدعی شد که ارتش این کشور مجهز به بمب‌های رادیواکتیوی نیست. دمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین در توییتی روسیه را به دروغگویی متهم کرد و گفت که اوکراین عضو «ان‌پی‌تی» است و نه بمب رادیو اکتیوی و نه برنامه‌ای برای دستیابی به آن دارد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین هم شامگاه یکشنبه برای منحرف کردن توجهات از این مسئله، ادعا کرد که مسکو تنها دولتی است که قادر به استفاده از تسلیحات اتمی در قاره اروپا است. وی مدعی شد: همه، همه چیز را به خوبی درک می‌کنند و می‌دانند که منبع هر چیز کثیفی که بتوان در این جنگ تصور کرد، چه کسی است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها