آیا پوتین برای دفاع از روسیه از سلاح هسته ای استفاده می کند؟

آیا پوتین برای دفاع از روسیه از سلاح هسته ای استفاده می کند؟
يکشنبه 24 مهر 1401 - 18:46

شماری از کارشناسان و ناظران بر این باورند که تهدید روسیه به استفاده از سلاح هسته‌ای عملی نخواهد شد و در حد تهدید به زور برای بازدارندگی می ماند.

العالم نظرکده

این کارشناسان می گویند ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با افزایش حقایق تاکتیکی در جنگ اوکراین، دیگران را مجبور به پذیرش این واقعیت خواهد کرد.

کارشناسان معتقدند پوتین در سخنرانی خود تصریح کرد که چهار منطقه ای که اعلام کرد به روسیه ضمیمه شده اند، به سرزمین های روسیه تحت پوشش سیستم دفاعی روسیه تبدیل شده اند و اگر اوکراین بخواهد این اراضی را پس بگیرد تجاوز به روسیه قلمداد خواهد شد و روسیه حق دارد بر اساس قانون این کشور از سرزمین خود با سلاح هسته ای دفاع کند.

این سیاستمداران می گویند پوتین فقط به این چهار منطقه بسنده نخواهد کرد و با آزادسازی اودسا ، همه پرسی را در آنجا نیز برگزار کرده و آن منطقه را هم به خاک روسیه متصل می کند.

کارشناسان بعید می دانند روسیه به جنگ هسته‌ای روی بیاورد و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در مناطق خالی از سکنه اوکراین، غرب را منصرف نمی‌کند، زیرا غرب می‌خواهد تا آخرین اوکراینی با روسیه بجنگد و مبارزه کند و حتی استفاده از سلاح هسته‌ای علیه پایگاه های ناتو در لهستان کارساز نخواهد بود زیرا ناتو به آن پاسخ خواهد داد.

سیاستمداران تاکید می‌کنند که آنچه غرب را باز می‌دارد موشک‌های مافوق صوت روسیه است که آمریکا نمی‌تواند با آن‌ها مقابله کند و همین مساله موجب برتری روسیه در هر رویارویی با غرب است، زیرا این موشک‌ها به تمام شهرهای آمریکا می‌رسد.

کارشناسان رسانه ای بر این باورند که تمامی اظهارات کنونی درباره استفاده از سلاح هسته ای در چارچوب تهدید به زور است و به استفاده واقعی از سلاح هسته ای نرسیده است.

تحلیلگران تاکید می‌کنند که جنگ هسته‌ای موضوع ساده ای نیست، بلکه یک ماجراجویی بسیار بزرگ است که در آن میلیون‌ها نفر خواهند مرد و با نابودی جهان به پایان می‌رسند.

برخی تحلیلگران می گویند آمریکا که درباره تهدیدات حمله هسته ای روسیه غوغا بپا کرده و در رسانه ها نسبت به این امر اغراق می کند، تنها کشوری است که از تسلیحات هسته ای استفاده کرده و بدان تفاخر می کند و عملا برای استفاده از سلاح هسته ای آماده می شود در حالی که هیچ کشور دیگری استفاده از سلاح هسته ای را آغاز نخواهد کرد.

کارشناسان سیاسی در باره عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین خاطرنشان می کنند که اگر روسیه می خواست به این عملیات پایان دهد، می توانست از روش ایالات متحده در گسترش دموکراسی، یعنی سیاست زمین سوخته پیروی کند، اما روسیه در تلاش است تا جان سربازان و نیروهای نظامی و زندگی غیرنظامیان و زیرساخت های مدنی را حفظ کند.

پربیننده ترین خبرها