میدان گازی مارین غزه؛ مصر خبر همدستی عباس و اسرائیل برای سرقت گاز غزه را تایید کرد

میدان گازی مارین غزه؛ مصر خبر همدستی عباس و اسرائیل برای سرقت گاز غزه را تایید کرد
چهارشنبه 4 آبان 1401 - 11:29

وزیر نفت و منابع معدنی مصر از دستیابی به یک توافق کلی درخصوص چارچوب میدان گازی در آبهای ساحلی نوار غزه خبر داده و افزود: گفت وگوها برای رسیدن به توافق نهایی ادامه دارد.

العالم ـ فلسطین اشغالی

"طارق الملا " وزیر نفت و منابع معدنی مصر درحالی این خبر را به رویترز گفت که مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین پیش از این هرگونه توافق بین این تشکیلات و مصر و رژیم اسرائیل برای استخراج گاز از میدان ساحلی نوارغزه با نام "غزه مارین" را تکذیب کرده بودند.

شبکه رادیو و تلویزیونی رژیم اسرائیل هفته گذشته فاش کرد که این رژیم و مصر و تشکیلات خودگردان فلسطین برای توسعه میدان گاز طبیعی در سواحل نوار غزه به توافق رسیده اند.

این رسانه افزود: درآمد حاصل از این میدان گازی به تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس و اسرائیل تعلق خواهد داشت.

در اوایل ماه جاری، مقامات مصری و فلسطینی به رویترز گفته بودند که شرکت هلدینگ گاز طبیعی مصر (EGAS) در تلاش برای بدست گرفتن توسعه این میدان است.

طارق الملا وزیر نفت و منابع معدنی مصر دیروز (سه شنبه) گفت: در حال حاضر توافق برچارچوب کلی حاصل شده ولی جزئیات مربوطه هنوزدر دست بررسی است و نهایی نشده اند.

وی افزود: گفت وگوها از دو سال پیش در این زمینه با اسرائیل شروع شده است و برنامه اجرایی در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

یک مقام فلسطینی که خواست نامش فاش نشود، گفت که توافق بر سر "شرطهای اساسی" حاصل شده است اما مذاکرات بیشتری در مورد جنبه های فنی و تاییدات نهایی از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین باید صورت گیرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات رژیم اسرائیل در همین باره گزارش داد: وزیر انرژی اسرائیل تصمیم گرفته توافق نهایی را به بعد از انتخابات پارلمانی اسرائیل که قرار است در اول نوامبر -چهار روز دیگر- برگزار شود، موکول کند.

در همین حال، یک مقام فلسطینی مطلع در گفت وگو با رویترز مدعی شده است که قاهره همچنین با مقامات جنبش حماس که از سال ۲۰۰۷ نوار غزه را اداره می‌کند، در ارتباط با میدان گازی یاد شده در تماس است.

میدان گازی "مارین غزه" در ۳۶ کیلومتری غرب غزه در آب‌های مدیترانه قرار دارد و در سال ۲۰۰۰ توسط شرکت "بریتیش گاز" فعالیت در آن را آغاز شد ولی در سال ۲۰۱۸ شرکت نفتی "شل" ادامه فعالیت آن را برعهده گرفت.

برآورد می شود که میدان مارین غزه حاوی بیش از یک تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی یا ۳۲ میلیارد متر مکعب گاز است که معادل ظرفیت تولید ۱.۵ میلیارد متر مکعب در سال در یک بازه ۲۰ ساله است.

در فوریه ۲۰۲۱، صندوق سرمایه گذاری فلسطین و اتحادیه پیمانکاران توافقنامه ای با شرکت ایگاس "EGAS" مصر برای همکاری در توسعه میدان گازی غزه و زیرساخت های لازم برای تامین گاز طبیعی مورد نیاز فلسطین امضا کردند.

این در حالی است که گروههای ملی و اسلامی فلسطین در غزه در گردهمایی در روز ۱۳ سپتامبر گذشته در ساحل غزه به رژیم اشغالگر قدس نسبت به سرقت گاز غزه هشدار داده و اعلام کردند: به هر وسیله اعم از آتش و باروت از حق خود دفاع خواهیم کرد.

در این گردهمایی ضمن رونمایی از نقاشی دیواری "گاز ما حق ماست" در بندر غزه، از سنگ بنایی در ساحل غزه به عنوان نمادی برای افتتاح آبراه غزه پرده برداری شد.

رژه دریایی کشتی های ساکنان بندر غزه، به پرواز درآمدن پهپاد "شهاب" گردانهای القسام شاخه نظامی جنبش حماس و به اهتزاز درآمدن پرچم فلسطین از دیگر برنامه های این گردهمایی برای ارسال پیام مقاومت به رژیم صهیونیستی بود.

سهیل الهندی یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس در این گردهمایی تاکید کرده بود: مردم ما از حق خود در بهره مندی از منابع طبیعی و گاز و حق تردد در آبراه غزه به سمت آبهای بین المللی کوتاه نخواهند آمد.

پربیننده ترین خبرها