گانتز در آنکارا| قضیه فلسطین در سیاست خارجه ترکیه محو شد!

گانتز در آنکارا| قضیه فلسطین در سیاست خارجه ترکیه محو شد!
چهارشنبه 4 آبان 1401 - 17:17

قرار است بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، امروز- چهارشنبه- عازم ترکیه شود؛ این نخستین سفر وزیر جنگ رژیم به آنکارا طی یک دهه محسوب می‌شود.

العالم- کشکول

این سفر نشان‌دهنده نتیجه‌بخش بودن تلاش‌های رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه برای احیای روابط با رژیم اشغالگر است. او در ماه ژوئیه با اسحاق هرتزوگ، رئیس این رژیم تماس تلفنی برقرار کرد و انتخاب او به این سمت را تبریک گفت.

علیرغم دور شدن ۱۲ ساله ترکیه و رژیم صهیونیستی، ولی همکاری‌های نظامی و امنیتی و تجاری میان طرفین به قوت خود پابرجا بود. با این حال، اردوغان نیاز به برقراری روابط علنی و قوی داشت. لذا او از مرحله شعارها برای حمایت از قضیه فلسطین و غزه و معرفی خود به‌عنوان پدرخوانده اخوانی‌ها در منطقه و جهان فراتر رفت و وارد مرحله مداخله در امور داخلی سوریه، لیبی، مصر و جمهوری آذربایجان و دیگر کشورها شد که البته مداخله مستقیم در راس اولویت‌هایش قرار داشت.

امروز به دلیل نیاز ترکیه به ترانزیت گاز خاورمیانه به اروپا، باید پرده از صحنه شعارهای “اسلامی” پایین کشیده شود تا روابط و مناسباتش با اسرائیل به حالت قبل برگردد. در همین راستا رژیم "اسرائیل" از ترکیه خواست دفاتر حماس را در استانبول تعطیل کند.

بعد از تماس تلفنی اردوغان با هرتزوگ سرعت احیای روابط ترکیه و اسرائیل چشمگیر شد. هرتزوگ در نهم ماه مارس گذشته به آنکارا سفر کرد و تماس‌ها میان اردوغان و نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق مداوم بود و یائیر لاپید، نخست‌وزیر کنونی در تاریخ ۲۳ ژوئن زمانی که وزیر خارجه بود سفری به انکارا ترتریب داد.

به رغم جنایت‌های گسترده صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین به‌ویژه در بازه اخیر که شمار شهدای فلسطینی طی سال جاری میلادی افزون بر ۱۱۰ نفر شده است، ولی رسانه‌های ترکیه و اسرائیل به صورت فشرده از تلاش‌های اردوغان برای متقاعد کردن تل‌آویو جهت انتقال گاز اسرائیل به ترکیه و از آنجا به اروپا سخن می‌گویند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها