کنعانی در پاسخ به العالم:

مواضع کشورها از دید ایران پنهان نمی‌ماند/ کشورهای منطقه منافع دوجانبه را مدنظر قرار دهند/ کره جنوبی نمی تواند در خصوص اغتشاشات به ایران درس مدیریت بدهد

مواضع کشورها از دید ایران پنهان نمی‌ماند/ کشورهای منطقه منافع دوجانبه را مدنظر قرار دهند/ کره جنوبی نمی تواند در خصوص اغتشاشات به ایران درس مدیریت بدهد
دوشنبه 9 آبان 1401 - 12:40

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران در ارتباط با تحولات اخیر در کشورمان مواضع و رویکرد و عملکرد تک تک کشورها را با دقت بررسی کرده و مورد توجه قرار داده است.

العالم _ ایران / سیاسی

"ناصر کنعانی" سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران، در پاسخ به سوال شبکه العالم درباره رفتار دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مداخله کننده در اغتشاشات به ویژه سعودی ها گفت: ایران در ارتباط با تحولات اخیر در کشورمان مواضع و رویکرد و عملکرد تک تک کشورها را با دقت بررسی کرده و مورد توجه قرار داده و در ارتباط با کشورهایی که نیاز بود به صورت آنی و فوری واکنش نشان دهد دستگاه دیپلماسی این اقدام را انجام داده و همچنان این رویکردها را رصد می‌کند.

وی افزود: مواضع کشورها از دید ملت ایران پنهان نمی‌ماند و ایران در مناسبات خود به نوع عملکرد و مواضع این کشورها توجه خواهد کرد و آن را مبنای تصمیم گیری قرار خواهد داد و در مورد دولت عربستان این روند وجود دارد ازهمین رو کشورهای منطقه منافع دوجانبه را مدنظر قرار دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره واکنش ایران به حادثه هالووین و دخالت‌های اخیر کره جنوبی در امور داخلی ایران گفت: ما یک واکنش انسانی نشان دادیم ما مسائل سیاسی را با مسائل انسانی در هم نمی‌آمیزیم. کشوری که در طول سالیان گذشته رابطه بسیار خوبی داشتیم ولی متاسفانه در نتیجه تاثیرپذیری از اعمال فشار خارجی و مشخصا آمریکا در بلوکه کردن دارایی‌های ناشی از صادرات ایران بسیار غیرمسئولانه عمل کرده است و در ارتباط با تحولات داخلی ما موضع غیرسازنده و غیرمسئولانه داشته است. این کشور در اجرای یک جشن و برنامه مفرح با سوء تدبیری که به خرج دادند جان قریب به ۲۰۰ نفر قربانی سوء تدبیر و سوء مدیریت شدند و ده‌ها نفر هم مصدوم شدند. این کشور نمی‌تواند در ارتباط با مدیریت یک اغتشاشی که یک طرف آن دولت‌های خارجی هستند به ایران درس اخلاق و مدیریت بدهد. اگر مدیریت بلد بودند باید این جشن را مدیریت می‌کردند. متاسفانه در این حادثه پنج شهروند ایرانی جان خود را از دست دادند. رویکرد ما انساندوستانه بود و تسلیت گفتیم و اظهار همدردی کردیم.

وی گفت: به خانواده‌های داغدار پنج شهروند ایرانی تسلیت و برای آنها صبر و شکیبایی آرزو می‌کنم. از اولین ساعاتی که خبر را شنیدیم به وظایف کنسولی خود عمل کردیم و آخرین وضعیت را نیز پیگیری خواهیم کرد.

پربیننده ترین خبرها