روسیه ماهواره نظامی به فضا فرستاد

روسیه ماهواره نظامی به فضا فرستاد
چهارشنبه 11 آبان 1401 - 17:42

وزارت دفاع روسیه از پرتاب یک ماهواره نظامی به فضا خبر داد.

العالم - اروپا

در بحبوحه جنگ بین روسیه و اوکراین، وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه از پرتاب یک ماهواره نظامی به فضا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» راکت ماهواره بر «سایوز-۲» حمود ساعت ۱۰ به وقت مسکو از پایگاه فضایی «پلستسک» در شهر «میرنی» در شمال غربی «آرخانگلسک» این ماهواره را به فضا پرتاب کرد.

وزارت دفاع روسیه به دلایل امنیتی و نظامی به جزئیات بیشتری از این رویداد اشاره‌ای نکرده است.

پیشتر نیز وزارت دفاع روسیه یک ماهواره نظامی را با ماهواره بر سایوز از پایگاه فضایی پلستسک به فضا پرتاب کرده بود . این ماهواره برای مصارف نظامی و ارائه اطلاعات از جمله در عرصه شبکه اینترنتی و تصاویر ماهواره‌ای برای نظامیان روسیه استفاده می‌شود.

روسیه حدود یکصد ماهواره در مدار کره زمین دارد که کمتر از نیمی از آن‌ها فعال هستند و هر سال چندین ماهواره به ماهواره‌های روسیه در فضا افزوده می‌شود.

این در حالی است که آمریکا اعلام کرده در راستای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه آنتن‌های ارتباطی ماهواره‌ای به کی‌یف ارسال می‌کند.

منابع خبری روز سه شنبه گزارش کردند که پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) چهار آنتن ماهواره‌ای در قالب کمک ۲۷۵ میلیون دلاری که به تازگی اعلام کرده به اوکراین ارسال می‌کند. «سابرینا سینگ» از سخنگویان پنتاگون گفت: «این آنتن‌ها نیروهای اوکراینی را موثرتر می‌کنند و در عین حال به سران این کشور توانایی‌های فرماندهی و کنترل بهتری می‌دهند.»

سخنگوی پنتاگون اظهار داشت: «این آنتن‌ها قرار نیست جایگزین سرویسی مانند "استارلینک" شوند بلکه به اوکراینی‌ها در افزایش تلاش‌های ارتباطی در میدان جنگ کمک می‌کنند.»

یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه پیشتر گفته بود که ماهواره‌های تجاری ایالات متحده و متحدانش در صورت مشارکت در جنگ اوکراین می‌توانند به اهداف قانونی روسیه تبدیل شوند.

«کنستانتین ورونتسوف» معاون بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه در این باره گفت، زیرساخت‌های شبه غیرنظامی ممکن است هدف قانونی برای یک حمله تلافی جویانه باشد.

ورونتسوف گفت: «ما در مورد دخالت ایالات متحده و متحدانش در زیرساخت‌های غیرنظامی فضایی صحبت می‌کنیم.»

ورونتسوف طی اظهارات خود به هیچ شرکت ماهواره‌ای خاصی اشاره نکرد. به دنبال این اظهارات، واشنگتن به مسکو نسبت به منهدم کردن ماهواره‌های آمریکایی هشدار داد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها