گزارش جنجالی درباره جاسوسی قطر از مقامات فیفا/ پای CIA هم وسط است

گزارش جنجالی درباره جاسوسی قطر از مقامات فیفا/ پای CIA هم وسط است
چهارشنبه 11 آبان 1401 - 17:34

بر اساس گزارش یک رسانه سوئیسی قطر برای از دست ندادن میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ از مقام‌های ارشد فیفا جاسوسی کرده است.

العالم - اروپا - آسیا

بر اساس اعلام رادیو Schweizer Radio und Fernsehen؛ مقامات قطری برنامه‌ای نظارتی را برای زیر نظر گرفتن مقامات ارشد فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) سازماندهی کردند تا به دلیل انتقادهای گسترده از این کشور در سطح بین‌المللی در پی مسائل مربوط به نقض حقوق بشر، خصوصا بهره‌کشی از کارگران در ساخت ورزشگاه‌های محل برگزاری مسابقات، میزبانی جام جهانی 2022 را از دست ندهند.

بر اساس تحقیقات این رادیوی سوئیسی؛ بودجه پروژه قطر با عنوان عملیات مخفی که حداقل 66 مامور برای آن تعیین شده بودند از 387 تا 567 میلیون دلار متغیر بود. هدف اصلی این عملیات نظارت برتعدادی از مقامات فیفا بود. علاوه بر این مقامات غیرشاغل در فیفا نیز تحت نظارت این پروژه قرار داشتند. بالاترین محافل دولتی قطر از جمله رئیس این کشور در برنامه جاسوسی نقش داشتند.

این مطالعه گزارش می‌دهد که این عملیات به شرکت آمریکایی Global Risk Advisors متشکل از کارمندان سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) به سرپرستی جاسوس پیشین سیا یعنی کوین چالکر سپرده شده بود.

در این بین سوئیس نقش اصلی را در عملیات ایفا می‌کرد. جاسوس اصلی و مشتریان قطری‌اش در زوریخ سوئیس یکدیگر را ملاقات کردند. در اینجا همه برنامه‌ها برای کنترل مطلق فیفا بدون هرگونه تغییر پستی تنظیم می‌شد.

همچنین گزارش شده است که قطر 10 میلیون دلار برای جاسوسی از رئیس پیشین اتحادیه فوتبال آلمان و یکی از اعضای کمیته اجرایی اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) یعنی تئو زوانگزیگر هزینه کرده است. این کارمند آلمانی به صدایی علیه قطر تبدیل شده بود. بنابراین وظیفه‌ای در عملیات مخفی تعیین شده بود تا با ساماندهی شبکه‌ای مردمی موضع او به نفع قطر تغییر کند و از انتقادهایش جلوگیری شود.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها