رییس بانک مرکزی عمان در ایران و 7میلیارد دلار توقیفی

رییس بانک مرکزی عمان در ایران و 7میلیارد دلار توقیفی
چهارشنبه 11 آبان 1401 - 20:21

العالم _ ایران / اقتصادی

خبر:

رییس بانک مرکزی عمان امروز وارد ایران شد و فردا با رئیس بانک مرکزی کشورمان دیدار و گفتگو می کند. در همین حال اخیرا رابرت مالی گفته است در تلاش هستیم تا سه بازداشت شده آمریکایی را از ایران بازگردانیم. این در حالی است که امروز هم وزیر خارجه و هم مذاکره کننده ارشد هسته ایران از اعزام تیم فنی هسته ای ایران به وین خبر دادند.

تحلیل:

-چند هفته پیش در ایران اعلام شد همراه با آزادی و رفع توقیف 7 میلیارد دلار ایران در کره جنوبی برخی زندانیان نیز میان ایران و آمریکا مبادله خواهند شد. هر چند آزادی "نمازی" که به جرم جاسوسی در ایران زندانی بود در تعقیب اهداف انسان دوستانه ایرانیان و همچنین وعده رییس جمهور ایران به گوترش در جریان سفر ایشان به آمریکا در سپتامبر گذشته معرفی شد اما این ماجرا در این نقطه متوقف نماند.

- سخنان اخیر رابرت مالی در خصوص تلاش کشورش برای بازگرداند بازداشت شدگان در ایران در کنار تاکید امروز وزیر امور خارجه ایران مبنی بر اینکه تبادل پیام ها میان ایران و آمریکا از طریق هماهنگ کننده اروپایی ادامه دارد در حقیقت تاییدی بر صدق گفتار هفته گذشته امیرعبداللهیان است. وزیر خارجه ایران هفته گذشته اعلام کرد حداقل دو پیام از سوی آمریکا دریافت داشته است و تاکید کرد امریکایی ها در این خصوص بسیار عجله دارند.

- همچنین با توجه به تکذیب این سخن وزیر خارجه ایران از سوی یکی دو شخصیت آمریکایی و تاکید آن ها بر اینکه هیچ پیامی از سوی آمریکا برای ایران فرستاده نشده، مجددا روشن شد که دروغگویی در "دی ان ای" آمریکایی ها نهادینه شده است.

- پیش از این مقامات ایرانی هم خبر از توافق برای آزاد سازی اموال ایران در کره جنوبی را رسانه ای کردند و هم تاکید کردند یکی از کشورهای منطقه عهده دار تنظیم برنامه ای برای انتقال این اموال به جمهوری اسلامی ایران است. نظر به انچه گذشت دور از ذهن نیست که سفر رییس بانک مرکزی عمان به جمهوری اسلامی با همین هدف صورت پذیرد.

- پیش از این مقامات ایرانی تلاش های دو کشور قطر و عمان را در تسهیل مذاکرات هسته ای ستایش کرده بودند. در همین حال امروز نیز مجددا وزیر خارجه ایران تاکید کرد: تبادل پیام ها میان ایران و آمریکا از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ادامه دارد.

- واقعیت آن است که صبر آمریکا و امید بایدن و تیم سیاستگذار او نسبت به موفقیت اغتشاشات در ایران کاملا به سرآمده و طرف امریکایی بعد از 50 روز به این جمع بندی رسیده است که بحران انرژی پیش رو و سرنوشت انتخابات میان دوره ای در امریکا را معطل موهومات و انتظارات محال نکنند.

- شاید ازهمین زاویه نیز بتوان خبر وال استریت ژورنال درخصوص پناه بردن سعودی ها به امریکا برای مقابله با تهدیدهای اخیر ایران علیه این کشور را تحلیل کرد. اگرچه هیچ خطا و تعرضی از سوی ایرانیان بدون پاسخ نمی ماند و درحالی که حداقل دوبار درطول 10 روز اخیر و به شکلی رسمی از ناحیه فرمانده سپاه پاسداران با عربستان اتمام حجت شده است و این کشور از مداخله در امور داخلی ایران با محوریت اغتشاشات پرهیز داده شده است اما بنظر می رسد رسانه های امریکایی بیش از انکه نسبت به سرنوشت سعودی نگران باشند نگران دود سفیدی هستند که بناست این روزها از دودکش تبادل زندانیان، رفع توقیف از اموال ایران، حل احتمالی مشکلات فنی ایران با آژانس و النهایه مذاکرات هسته ای بلند شود. به قول ایرانی ها آل سعود "نزده می رقصند" حال انکه این بار رسانه های امریکایی همچون همیشه می کوشند تا آنان را به رقص وادارند.

پربیننده ترین خبرها