مقامات یمنی خواستار بازگشایی بنادر و فرودگاه‌های این کشور شدند

مقامات یمنی خواستار بازگشایی بنادر و فرودگاه‌های این کشور شدند
پنج‌شنبه 12 آبان 1401 - 08:19

مقامات یمنی خواستار بازگشایی بنادر یمن به روی کشتی‌ها و شرکت‌های بین‌المللی شدند.

العالم - یمن

به نقل از صنعا نیوز، نشست خبری مشترک وزارت‌های حمل‌ونقل، صنعت و بازرگانی و اتاق‌های بازرگانی و دریانوردی دولت نجات ملی یمن روز چهارشنبه در صنعا با عنوان «آتش سوزی و غرق شدن یک کشتی حمل و نقل: جنایت تجاوز، محاصره اقتصادی عربستان سعودی» برگزار شد.

در این نشست خبری، عبدالوهاب الدره وزیر حمل و نقل حکومت نجات ملی یمن اعلام کرد: «یک کشتی کانتینری که پس از حرکت از بندر جده به مدت ۹ روز در حال حرکت بوده است، در ادامه راه در معرض آتش سوزی قرار می‌گیرد و با وجود تماس و درخواست کمک از سوی خدمه کشتی، اما تیم‌های نجات در بندر جیزان عربستان کمکی به این کشتی نمی‌کنند و آتش سوزی باعث غرق شدن کشتی شده است.»

الدره از بی اعتنایی سازمان ملل به حادثه آتش سوزی این کشتی و امتناع ائتلاف سعودی از کمک و نجات ندادن آن با گذشت ۹ روز از آتش سوزی که به از بین رفتن کامل محموله مواد غذایی و دارویی مردم یمن منجر شد، ابراز تعجب کرد و خواستار مداخله سازمان ملل در این حادثه شد.

وزیر حمل و نقل حکومت نجات ملی یمن همچنین با اشاره به اینکه تمامی کشتی‌های کانتینری و سایر کشتی‌ها در بندر جیبوتی توسط سازمان ملل بازرسی می‌شوند، از سازمان ملل خواست تا به سرعت برای باز کردن تمامی بنادر یمن بویژه بنادر حدیده و سلیف به روی کشتی‌های مختلف تجاری، بشردوستانه و امدادی مطابق با قوانین، منشورها و توافقات بین‌المللی اقدام کند.

این مقام یمنی بر لزوم ورود مستقیم کشتی‌ها و شرکت‌های کشتیرانی بین المللی به بنادر یمن از جمله بندر حدیده برای کاهش هزینه‌های گزاف بازرگانان و جلوگیری از بروز هرگونه حادثه در آینده تاکید کرد.

الدره همچنین خواستار بازگشایی همه فرودگاه‌های یمن بویژه فرودگاه‌های بین المللی صنعا و بندر حدیده بدون محدودیت یا هرگونه پیش شرطی شد، زیرا به گفته این مقام یمنی خدمات بشردوستانه از طرق این مبادی انجام می‌شود.

در این نشست همچنین «محمد الهاشمی»، معاون وزیر حمل و نقل یمن نیز بر لزوم پرداخت غرامت به بازرگانان آسیب دیده توسط شرکت‌های بیمه و دریانوردی تاکید و سازمان ملل را موظف کرد که بندر حدیده و سلیف را به سرعت به روی تمامی کشتی‌های تجاری از جمله کشتی‌های کانتینری باز کند.

حسن الکبوس، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع نیز بر لزوم پرداخت غرامت به بازرگانان آسیب دیده از کشتی سوخته در جیزان تاکید کرد. وی خاطرنشان کرد: «باز شدن بندر حدیده به روی کشتی‌های تجاری به کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل کمک می‌کند، زیرا این بندر نزدیک به پایتخت، صنعا و استان‌های پرجمعیت مختلف یمن است و مشکلات شهروندان را هم کمتر خواهد کرد.»

نیروهای ائتلاف سعودی حدود دو هفته پیش، کشتی TSS Pearl حامل کالاهای مختلف از جمله مواد غذایی توقیف کرده و آن کشتی را سواحل جیزان انتقال دادند که این کشتی آتش گرفت. روند آتش سوزی در این کشتی ۹ روز به طول انجامید و عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه دریای سرخ هیچ گونه کمکی برای اطفا حریق نکردند.

پربیننده ترین خبرها