سخنگوی اردوغان: آمریکا احتمالا فروش اف-۱۶ به ترکیه را تایید می‌کند

سخنگوی اردوغان: آمریکا احتمالا فروش اف-۱۶ به ترکیه را تایید می‌کند
جمعه 13 آبان 1401 - 13:17

مقام ترکیه‌ای اعلام کرد روند موافقت آمریکا با فروش جنگنده‌های اف – ۱۶ به ترکیه به خوبی پیش می‌رود و احتمال می‌رود ظرف چند ماه آینده تکمیل شود.

العالم - اروپا

به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای اعلام کرد دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تلاش‌های صادقانه‌ای در این زمینه انجام داده است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا جنگنده‌های اف – ۱۶ را به ترکیه خواهد فروخت افزود: چندان کار آسانی نیست که بتوان پیش بینی مشخصی در این زمینه انجام داد، اما به نظر می‌رسد احتمال تکمیل این فراینده در یک یا دو ماه آینده زیاد باشد. هنگامیکه این اتفاق بیفتد مشکل جنگنده‌های اف – ۱۶ هم در قسمت نوسازی و هم در بخش خرید جنگنده‌های جدید حل خواهد شد.

رجب طیب اردوغان ماه سپتامبر اعلام کرد در دیدار و گفتگو با دو سناتور آمریکایی در نیویورک درباره حمایت احتمالی از فروش این جنگنده‌ها، واکنش مثبت آن‌ها را در این زمینه دریافت کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ترکیه اکتبر سال ۲۰۲۱ درخواست خرید ۴۰ فروند جنگنده اف – ۱۶ و نزدیک به ۸۰ کیت نوسازی برای جنگنده‌های خود و ارتقاء ناوگان هوایی این کشور را از آمریکا مطرح کرد.

این درحالی است که تیر ماه گذشته مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرد که مانع جدیدی را در مقابل طرح جو بایدن، رئیس جمهور این کشور برای فروش جنگنده‌های اف ۱۶ به ترکیه، ایجاد می‌کند. مجلس نمایندگان این طرح را که از سوی فرانک پالون و کریس پاپاس از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان ارائه شده بود، به عنوان اصلاحیه قانون بودجه سالانه دفاع ملی آمریکا، با ۲۴۴ رأی موافق و ۱۷۹ مخالف تصویب کرد.

پربیننده ترین خبرها