الازهر مصر خواستار گفت‌و‌گوی علمای شیعه و سنی شد

الازهر مصر خواستار گفت‌و‌گوی علمای شیعه و سنی شد
جمعه 13 آبان 1401 - 14:55

شیخ الازهر مصر از علمای شیعه خواست تا در راستای «مقابله با فتنه» و «درگیری فرقه‌ای» با علمای اهل سنت وارد گفت‌و‌گو شوند.

العالم - مصر

«احمد الطیب» شیخ دانشگاه الازهر مصر به عنوان مهم‌ترین نهاد دینی اهل سنت، امروز (جمعه) در اختتامیه کنفرانس گفت‌و‌گوهای بحرین، خواستار برپایی گفت‌‌وگوی اسلامی-اسلامی با حضور علمای شیعه و سنی شد.

به نوشته المیادین، او که در حضور پاپ فرانسیس که روز گذشته وارد بحرین شده بود، سخن می‌گفت، افزود: «من و علمای بزرگ الازهر و شورای "حکمای مسلمان" از صمیم قلب و با آغوشی باز آماده هستیم تا با برادران مسلمان شیعه خود دور یک سفره بنشینیم».

احمد الطیب هدف از برپایی گفت‌و‌گوی شیعه و سنی را مبارزه با فتنه‌انگیزی و درگیری فرقه‌ای اعلام کرد و افزود: «از تمامی علمای اسلام در جهان می‌خواهم با تمامی اختلافات مذهبی و طائفی و مکتبی به سرعت برای برپایی گفت‌وگوی جدی اسلامی- اسلامی در راستای وحدت و نزدیکی و شناخت یکدیگر وارد عمل شوند».

شیخ الازهر مصر تأکید کرد که هدف از این نشست عبور از گذشته و تقویت اسلام و یکدست کردن مواضع اسلامی است و گفت که باید سخنرانی‌های خصمانه و نفرت پراکنی از سوی هر دو طرف متوقف شود و تحریک و تکفیر از میان برود.

او گفت که باید از اختلافات تاریخی و معاصر با تمامی اشکال آن، عبور کرد.

شیخ الازهر در بخش دیگری از سخنانش به جنگ اوکراین و روسیه پرداخت و در این باره بر ضرورت توقف این جنگ و نشستن دو طرف بر سر میز گفتگو و مذاکره تاکید کرد.

پربیننده ترین خبرها