پاپ سران بحرین را به رعایت حقوق بشر فراخواند

پاپ سران بحرین را به رعایت حقوق بشر فراخواند
جمعه 13 آبان 1401 - 16:48

 پاپ فرانسیس رهبر کلیساهای کاتولیک جهان دیروز عصر در اولین سخنرانی خود پس از رسیدن به منامه پایتخت بحرین، از سران این کشور خواست تا در خصوص عدم نقض حقوق اولیه بشر تضمین داده و در جهت تقویت آن تلاش کنند.

العالم - اروپا - بحرین

به نقل از تارنمای خبری العهد، پاپ فرانسیس روز گذشته در سایه انتقادها از برگزاری کنفرانس نمایشی «صلح و همزیستی» که از سوی حکومت آل خلیفه برگزار می شود، وارد منامه شد تا در این کنفرانس شرکت کند.

پاپ قرار است در جریان این سفر با شماری از رهبران مذهبی مسلمان دیدار و امروز جمعه در کنفرانس یاد شده که با همکاری «الازهر» شورای علمای مسلمانان و کلیسای کاتولیک برگزار می شود، سخنرانی کند.

انتقادها از نقض حقوق بشر در بحرین پیش از سفر پاپ که تا روز یکشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت، به حواشی اصلی این سفر بدل شده است.

گروه‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر از پاپ درخواست کرده‌اند تا درباره اقدامات حکومت سنی بحرین علیه شیعیان، فعالان سیاسی و شخصیت‌های مخالف واکنش نشان دهد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر و ۸ گروه حقوقی دیگر روز سه‌شنبه از پاپ خواستند که علناً بحرین را تحت فشار قرار دهد تا «تمام اعدام‌ها را لغو و اتهامات شکنجه و نقض حق محاکمه عادلانه شهروندان را به طور جدی بررسی کند».

آنها همچنین خواستار حمایت پاپ از کارگران مهاجر و آزادی چهره‌های مخالف، روزنامه‌نگاران و دیگر افرادی شدند که پس از سرکوب اعتراضات در سال ۲۰۱۱ هنوز در بحرین زندانی هستند.

همچنین آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین چهارشنبه گذشته به حضور پاپ و شیخ الازهر در همایش آل خلیفه با عنوان "همایش همزیستی" واکنش نشان داد.

آیت الله شیخ عیسی قاسم در بیانیه ای از چهره های برجسته دینی و مذهبی خواست در صورت شرکت در این همایش، شجاعانه نظرات خود را اعلام کنند.

وی نوشت: امیدواریم که چهره های دینی که برای شرکت در این همایش دعوت شده اند، در مرحله بررسی نظرات و اعلام نتایج آن، نظر صریح و نقد گونه خود را که حامی دین و حقوق بشر باشد و انسانیت و کرامت انسان را محترم بشمارد و مقدمه یک صلح واقعی که به ظلم ظالمین پایان دهد را اعلام کنند.

در این پیوند، خانواده‌های زندانیان سیاسی - عقیدتی محکوم به اعدام در بحرین از پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان خواستند که در سفر خود به منامه با صراحت از احکام اعدام انتقاد و از حقوق این زندانیان دفاع کند.

از سوی دیگر شبکه خبری " فرانس۲۴" سه شنبه گذشته از نامه سرگشاده خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام در بحرین به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان خبر داد و افزود: در این نامه که مرکز بحرینی حقوق و دموکراسی در لندن آن را منتشر کرد، خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام در بحرین از پاپ فرانسیس خواستند که درباره «نقض شدید حقوق بشر و حقوق زندانیان مخالف که مدافعان دموکراسی هستند» سکوت نکند.

بحرین از سال ۲۰۱۱ هزاران معترض و روزنامه‌نگار و فعال سیاسی را در دادگاه‌های فرمایشی دسته‌جمعی به مجازات‌های سنگین محکوم کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها