پاپ وارد بحرین شد

پاپ وارد بحرین شد
پنج‌شنبه 12 آبان 1401 - 18:35

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان عصر امروز (پنجشنبه) در سایه انتقادها از برگزاری کنفرانس نمایشی «صلح و همزیستی» که از سوی حکومت آل خلیفه برگزار می شود، وارد منامه شد تا در این کنفرانس شرکت کند.

العالم - بحرین

شبکه العین امارات شامگاه پنجشنبه با اعلام خبر ورود پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان به منامه پایتخت بحرین اضافه کرد که سفر پاپ به منامه به مناسبت برگزاری کنفرانس گفت وگوی صلح و همزیستی انجام شده است.

به گزارش این شبکه اماراتی، پاپ قرار است در جریان این سفر با شماری از رهبران مذهبی مسلمان دیدار و فردا (جمعه) در کنفرانس یاد شده که با همکاری «الازهر»، شورای علمای مسلمانان و کلیسای کاتولیک برگزار می شود، سخنرانی کند.

جلسات کنفرانس صلح و همزیستی در مرکز فرهنگی عیسی در منامه برگزار می شود و بر گسترش همزیستی جهانی و بردارانه و نقش رهبران مذهبی در برطرف شدن تهدیدات مختلف عصر کنونی تمرکز دارد.

پیشتر خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود که این دومین سفر پاپ به کشورهای حوزه خلیج فارس پس از سفر سال ۲۰۱۹ به امارات متحده عربی محسوب می‌شود. هدف از این سفر تشویق گفت و گوی بین ادیان، مسلمانان و مسیحیان اعلام شده است.

انتقادها از نقض حقوق بشر در بحرین پیش از سفر پاپ که تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت، به حواشی اصلی این سفر بدل شده است. گروه‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر از پاپ درخواست کرده‌اند تا درباره اقدامات حکومت سنی بحرین علیه شیعیان، فعالان سیاسی و شخصیت‌های مخالف واکنش نشان دهد.

پاپ آرژانتینی در دوران تصدی خود، دیدار با جوامع مسلمان را در اولویت قرار داده و از کشورهای مهم مسلمان مانند مصر، ترکیه و عراق و اخیراً در ماه مرداد از قزاقستان بازدید کرده است.

پیش از سفر، ماتئو برونی، سخنگوی واتیکان به خبرنگاران گفت که نمی‌داند آیا پاپ موضوعات حقوق بشری را در بحرین مطرح خواهد کرد یا خیر.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر و ۸ گروه حقوقی دیگر روز سه‌شنبه از پاپ خواستند که علناً بحرین را تحت فشار قرار دهد تا «تمام اعدام‌ها را لغو و اتهامات شکنجه و نقض حق محاکمه عادلانه شهروندان را به طور جدی بررسی کند».

آنها همچنین خواستار حمایت پاپ از کارگران مهاجر و آزادی چهره‌های مخالف، روزنامه‌نگاران و دیگر افرادی شدند که پس از سرکوب اعتراضات در سال ۲۰۱۱ هنوز در بحرین زندانی هستند.

در همین حال سخنگوی دولت بحرین ادعاهای این گروه‌ها را رد کرده و گفته است که بحرین تبعیض را تحمل نمی‌کند و هیچ‌کس در این کشور به دلیل اعتقادات مذهبی یا سیاسی تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد.

همچنین آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین دیروز ( چهارشنبه ) به حضور پاپ و شیخ الازهر در همایش آل خلیفه با عنوان "همایش همزیستی" واکنش نشان داد.

آیت الله شیخ عیسی قاسم در بیانیه ای از چهره های برجسته دینی و مذهبی خواست در صورت شرکت در این همایش، شجاعانه نظرات خود را اعلام کنند.

وی نوشت: امیدواریم که چهره های دینی که برای شرکت در این همایش دعوت شده اند، در مرحله بررسی نظرات و اعلام نتایج آن، نظر صریح و نقد گونه خود را که حامی دین و حقوق بشر باشد و انسانیت و کرامت انسان را محترم بشمارد و مقدمه یک صلح واقعی که به ظلم ظالمین پایان دهد را اعلام کنند.

در این پیوند، خانواده‌های زندانیان سیاسی - عقیدتی محکوم به اعدام در بحرین از پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان خواستند که در سفر خود به منامه با صراحت از احکام اعدام انتقاد و از حقوق این زندانیان دفاع کند.

شبکه خبری «فرانس۲۴» روز سه شنبه از نامه سرگشاده خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام در بحرین به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان خبر داد و افزود: در این نامه که مرکز بحرینی حقوق و دموکراسی در لندن آن را منتشر کرد، خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام در بحرین از پاپ فرانسیس خواستند که درباره «نقض شدید حقوق بشر و حقوق زندانیان مخالف که مدافعان دموکراسی هستند» سکوت نکند.

بحرین از سال ۲۰۱۱ هزاران معترض و روزنامه‌نگار و فعال سیاسی را در دادگاه‌های فرمایشی دسته‌جمعی به مجازات‌های سنگین محکوم کرده است.

پربیننده ترین خبرها