سازمان ملل، قاضی برزیلی را برای عضویت در دیوان بین المللی دادگستری برگزید

سازمان ملل، قاضی برزیلی را برای عضویت در دیوان بین المللی دادگستری برگزید
شنبه 14 آبان 1401 - 09:13

اعضای مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد با اکثریت آرا، قاضی برزیلی را برای عضویت در دیوان بین المللی دادگستری در لاهه برگزیدند.

العالم - جهان

مجمع عمومی سازمان ملل، قاضی "لئوناردو نمر کاردیلا برانت" را از کشور برزیل با ۱۲۱ به عنوان قاضی جدید دیوان بین المللی دادگستری در لاهه برگزید.

در این رای گیری، یک قاضی آرژانتینی نیز نامزد شده بود که اعضای مجمع عمومی سازمان ملل از میان این دو نفر، قاضی برزیلی را به عنوان قاضی جدید دیوان بین المللی دادگستری انتخاب کردند.

این قاضی برزیلی جانشین قاضی "آنتونیو آگوستو کانکادو تریناد" شد که ۲۹ ماه می سال جاری میلادی درگذشت. قاضی جدید برزیلی از امروز تا ۵ فوریه سال ۲۰۲۷ عهده دار این مسوولیت خواهد بود.

دیگر نامزد تصدی این سمت، قاضی مارسلو گوستاوو کوهنو از کشور آرژانتین فقط توانست ۶۷ رای کسب کند.

علاوه بر رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل، اعضای شورای امنیت نیز برای انتخاب قاضی دیوان دادگستری بین المللی رای گیری کردند که آنها نیز قاضی برزیلی را برگزیدند.

دیوان بین المللی دادگستری، رکن قضایی سازمان ملل متحد است در کاخ صلح شهر لاهه در کشور هلند واقع شده‌است و رسیدگی به اختلافات قانونی میان کشورها به این دادگاه سپرده می‌شود.

این دیوان از ۱۵ قاضی تشکیل می‌شود که نباید دارای تابعیت مشابهی باشند و قضات از میان شخصیت هایی برگزیده می شوند که دارای مشاغل مهم قضایی بوده یا از حقوقدانان و افراد برجسته حقوق بین‌الملل هستند.

انتخاب قضات دیوان بین المللی دادگستری درفرایندی دو مرحله‌ای صورت می‌گیرد که ابتدا گروههای ملی که در دیوان دائمی داوری عضویت دارند، در پی مشورت با دادگستری، دانشکده‌های حقوق و کانون‌های وکلا چهار نفر را به عنوان نامزد به دبیرکل سازمان ملل متحد معرفی می‌کنند.

از چهار نامزد معرفی شده، نباید بیش از دو نفر از آنها تابعیت مشابه داشته باشند.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز اسامی این نامزدها را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت ارائه می‌کند که نامزدها در مجمع عمومی و شورای امنیت با کسب اکثریت مطلق آرا به عضویت دیوان درمی‌آیند.

به گزارش ایرنا، اعضای دائم شورای امنیت نمی‌توانند در این انتخاب از حق وتو استفاده کنند. طول مدت عضویت این قضات در دیوان ۹ سال است اما هر سه سال یک بار، پنج نفر از قضات با پایان مأموریت ۹ ساله شان تغییر می‌کنند.

قضات دیوان بین المللی دادگستری قابل عزل نیستند مگر آنکه اعضای این دیوان به اتفاق آرا، عضوی را فاقد شرایط تشخیص دهد.

پربیننده ترین خبرها