در نخستین نشست گروه دوستان دفاع از منشور ملل اعلام شد:

«مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب» رسالت گروه مدافع منشور سازمان ملل

«مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب» رسالت گروه مدافع منشور سازمان ملل
شنبه 14 آبان 1401 - 13:31

 نمایندگان کشورهای مدافع منشور ملل، ضمن انتقاد از رواج یکجانبه‌گرایی در جهان، رسالت و مسئولیت این گروه را تلاش در راستای پیشبرد چندجانبه‌گرایی در جهان به عنوان تنها پادزهر هژمونی غرب دانستند. 

العالم - ایران

نخستین نشست گروه دوستان دفاع از منشور ملل صبح امروز با حضور معاونان وزیر، نمایندگان و فرستادگان کشورهای عضو د تهران آغاز شد. در این نشست نمایندگان کشورهای مختلف به بسان دیدگاه‌های خود درباره‌ مهمترین مسائل بین‌المللی پرداختند.

معاون وزیر خارجه روسیه: احترام به منشور سازمان ملل نقطه مشترک اعضای گروه است

معاون وزیر خارجه روسیه ضمن تشکر از ایران برای برگزار نشست گفت: این نشست رویداد مهمی است که مواضع مشترک را تقویت می‌کند و با وجود تفاوت‌های فرهنگی و نظام‌های سیاسی و چشم‌اندازهای مختلف، موضوع مشترک احترام به منشور سازمان ملل در این گروه است‌.

وی با تاکید بر احترام به حاکمیت و برابری کشورها، گفت: حقوق بین‌الملل نباید تضعیف شده و این حقوق در راستای منافع غربی‌ها قرار گیرد تا وقتی چیزی برای آنها نفع نداشته باشد در پی یکجانبه گرایی و تضعیف رفاه مردم دیگر کشورها باشند.

نماینده روسیه با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها مانند روسیه خسارات گسترده‌ای متحمل شده‌ است، گفت: در ایران، کوبا، ونزوئلا و فلسطین هم این روند ادامه دارد.

وی تصریح کرد: روسیه با خصومت های تاریخی دست به گریبان است و به همین دلیل گروه دوستان تلاش‌های خود را تشدید کرده است. در این گروه کشورهایی هستند که توانستند بر این تحریم‌ها غلبه کنند.

وی با بیان اینکه درباره تاثیرات منفی اقدامات محدودساز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت‌وگوهای خوبی انجام شد، گفت: همین کشورهای غربی دبیرخانه شورای امنیت را در تصویب قطعنامه‌ علیه ایران و اعلام تخلف قطعی از قطعنامه ۲۲۳۱ تحت فشار گذاشتند.

نماینده روسیه با تاکید بر اینکه گروه دوستی باید اقدامات بیشتر و حمایت‌های کامل‌تری داشته باشد، گفت: باید مواضع و ابتکارات مشترکی را در سازمان ملل پبش ببریم.

وی ضمن اعلام موافقت با پیش‌نویس گروه گفت: باید برای تقویت مواضع در نیویورک و ژنو نشستی میان سفرا برگزار شود تا اعتماد میان اعضا نشان داده شود، هماهنگی‌ها باید بهتر شده و اعلام مواضع به شکل مؤثرتری انجام شود.

نماینده روسیه تشکیل جبهه‌ای علیه نژادپرستی را برای رسیدن به برابری، پیشنهاد داد و گفت: روسیه در سندی ابتکاری به این مسئله پرداخت و در کمیته سوم آن را پیش برد. اما فشارها افزایش یافت و به دلیل برخی احتیاط‌های سیاسی اقدامات به خوبی پیش‌نرفت و گرفتار سیاسی‌کاری‌ها شد.

وی در پایان تصریح کرد: ما باید سهم برابری مانند کشورهای غربی داشته باشیم و می‌توانیم کشورهای دیگری که همسو هستند جذب کنیم و در کنار آن کیفیت را حفظ کنیم.

نماینده فلسطین: عدم پاسخگویی رژیم صهیونیستی در قبال اقداماتش نقض منشور سازمان ملل متحد است

نماینده فلسطین هم ضمن تشکر از میزبانی ایران گفت: دولت فلسطین بر تعهد و اهداف خود در چندجانبه‌گرایی گسترده به عنوان محور صلح و ثبات تاکید می‌کند. این گروه کلیدی است برای گشودن راه برای چالش هایی که در طول تاریخ با آن مواجه بودیم که می‌توان با آن بر سوءتفاهمات و بی‌عدالتی‌ها غلبه کرد.

وی تصریح کرد: منشور سازمان ملل به کرامت بشری و برابری همه تاکید دارد که دنیا را صلح‌آمیزتر تر و رفاه مردم را افزایش می دهد.
ما به عنوان گروه دوستان می‌خواهیم که همه به این منشور متحد باشند و قطعنامه های شورای امنیت در مسیر قانونی قرار گیرند.

نماینده فلسطین در این نشست گفت: پس از تصمیم مجمع عمومی در جداسازی فلسطین، هنوز هم این کشور نمی‌تواند عضو جامعه سازمان ملل باشد و این در حالی است که اسرائیل عضو است و این بی‌عدالتی ها ادامه داشته و برخلاف اصول منشور سازمان ملل است.

وی با اشاره به اینکه در نشست سران عرب هم بر احقاق حق فلسطین و رسمیت یافتن تلاش‌های مردم فلسطین در سازمان ملل و دادگاه لاهه تاکید شد.

وی با بیان اینکه اسرائیل اشغالگر مرتبا منشور سازمان ملل را نقص می‌کند، گفت: این موضوع در حالی است که انها به جایی پاسخگو نیستند و این موجب تضعیف حقوق بین‌الملل می‌شود.

وی تاکید کرد: باید منشور را تقویت کرد و متخلفان را به پای میز محاکمه کشاند. این مستثنا شدن اسرائیل باید خاتمه یافته و آنها باید مسئول اقدامات خود باشند و من به آینده‌ای که حقوق و صلح و ثبات برای همه احقاق شود، امیدوارم.

معاون وزرات امور خارجه زیمبابوه: هدف گروه دوستی تحکیم اعتماد در پلتفرم سازمان ملل است

معاون وزرات امور خارجه زیمبابوه تغییرات اقلیمی، تروریسم و یکجانبه‌گرایی را از چالش‌های جهان امروز دانست و گفت: جهان امروز نیازمند روحیه انسجام، همکاری و چندجانبه‌گرایی است.

وی گفت: کرونا نابرابری‌های جهانی در برابر این پاندمی را نشان داد و ضرورت همکاری چندجانبه گرایی را روشن‌تر کرد.

وی با بیان اینکه گروه دوستی باید به دنبال حفظ منشور بوده و از همه بخواهد در راستای زندگی مسالمت آمیز حرکت کنند، گفت: شاهد رشد تکجانبه گرایی و خطرات آن و نیازمند همکاری برای مقابله با این پدیده هستیم.

نماینده زیمباوه با تاکید بر اینکه اعمال اقدامات قهرآمیز علیه ما از سوی کشورهای توسعه یافته غیر قابل قبول است، گفت: این اقدامات مطابق با حقوق بین‌المللی نبوده و منشور را نقص می‌کند که تلاش‌های گروه منشور دوستی می‌توانند ریسک سازمان‌های چندجانبه‌گرایی را کاهش دهد.

وی افزود: این گروه به توسعه و رعایت واقعی حقوق بشر علاقمند است و زیمبابوه هم دارای موضع اصولی برای مقابله با کشورهای سلطه‌جوست و مطمئن است که مکانیزم‌های موجود و شناخته شده، جهت بررسی وضعیت حقوق بشر به صورت برابر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

نماینده زیمباوه گفت: تغییرات ژئوپولیتیک می‌تواند شرایط جهان را به خطر اندازد و اصول کنوانسیون مقابله با تغییرات اقلیمی در این زمینه می‌تواند مفید باشد.

وی افزود: گروه دوستان جهت تحکیم اعتماد در پلتفرم سازمان ملل است و تلاش‌ها برای رساندن صدای گروه به گوش جهانیان ادامه دارد و باید روش‌های مختلف برای انطباق با اصول را رعایت کنیم. احیای منشور سازمان ملل بسیار مهم است و گروه باید به مواضع اصولی خود ادامه دهد.

نماینده کوبا: نباید اجازه نقص منشور ملل متحد را دهیم

نماینده کوبا با اشاره به اینکه در طول ۶ دهه گذشته تحریم‌های شدیدی علیه ما وضع شده و دولت فعلی ایالات متحده همشدیدترین تحریم‌ها را علیه کشورما اعمال کرده و حتی به قطعنامه‌های پایان‌بخش تحریم‌ها هم بی‌اعتنا است.

وی افزود: به نام مردم کوبا از اعضای این گروه می‌خواهم با تمسک به منشور ملل متحد با تحریم‌ها مقابله کنیم. آمریکا تلاش می‌کند ما را یکجانبه تحریم می‌کند و در این گروه می‌توانیم با این تحریم‌ها مقابله کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسیری که آمریکا در روابط بین‌الملل ایجاد کرده مسیر خطرناکی است، تصریح کرد: این مسیر نیاز به تغییر دارد و به عنوان اعضای این گروه باید چندجانبه‌گرایی و همکاری را ترویج کنیم.

نماینده کوبا تصریح کرد: اعضای گروه باید گسترده شود تا قوی شده و جلسات در همه کشورهای عضو برگزار شود. می‌توانیم در مجمع عمومی و کمیسیون‌ها صدای خود را برسانیم و گفت‌وگوهایی را پیش برده و احترام منشور ملل متحد را ترویج کنیم.

وی گفت: باید هجمه‌ها به چندجانبه‌گرایی را افشا کنیم و اجازه نقص منشور ملل متحد را ندهیم.

نماینده کوبا تصریح کرد: ما از دفاع از حاکمیت و استقلال‌مان دست نخواهیم کشید و نظم بین‌الملل را که نیت‌های یکجانبه‌گرایانه داشته باشد را نمی‌پذیریم.

نماینده ونزوئلا: همکاری گروه می‌تواند در برابر تهدیدات چندوجهی امنیت ساز باشد

نماینده ونزوئلا در این نشست با بیان اینکه کاراکاس تأثیر تحریم‌ها را تجربه می‌کند و در این نشست برای مقابله با تحریم‌ها در پی انگیزه بیشتر هستیم، گفت: دولت ونزوئلا پیشنهاد کرده است هر کدام از اعضا ماتریکس و چارچوبی برای تشخیص تحریم‌ها ایجاد کنند تا تاثیر این تحریم‌ها بهتر آگاهی سازی شود.

نماینده ونزوئلا گسترش تعداد اعضا با حفظ کیفیت را هدف گروه دانست و گفت: اقدامات باید در پی افزایش ارزش افزوده در گروه باشد.

وی درباره منشور گروه هم گفت: توانستیم مواضع خود را تقویت کرده و با توجه به توانایی‌های اعضا پیش‌رفته و فصل الحاقی در ژنو ایجاد کنیم.

وی افزود: باید خلاقانه فکر کرده و با کشورهای هم‌نظر درباره چالش‌ها بحث و گفت‌وگو کنیم تا در برابر خطرات آینده از خود محافظت کنیم. ما می‌توانیم در چارچوب منشور اقدامات شرافتمندانه داشته باشیم.

نماینده ونزوئلا تصریح کرد: نیاز به اقدامات و هماهنگی‌ها و دیپلماسی بیشتر داریم که با توجه به چالش‌های چند وجهی این همکاری‌ها می‌تواند از ما محافظت کند.

پربیننده ترین خبرها