بازگشت نتانیاهو؛ ناکامی رویای افراط گرایان با وحدت فلسطینیان حول محور مقاومت

بازگشت نتانیاهو؛ ناکامی رویای افراط گرایان با وحدت فلسطینیان حول محور مقاومت
شنبه 14 آبان 1401 - 21:07

کارشناسان بر این عقیده اند که وحدت فلسطینیان حول گزینه مقاومت، رؤیای راستگرایان و تندروهای افراطی در دوران نتانیاهو را ناکام خواهد گذاشت.

العالم ـ نظرکده

رهبران جنبش جهاد اسلامی تاکید کردند که چندین مانع اصلی در برابر تحقق رؤیاهای احزاب افراطی هم پیمان بنیامین نتانیاهو وجود دارد. نتانیاهو 10 سال تجربه در زمینه نخست وزیری دارد و اگر احزاب راستگرا او را تحت فشار قرار دهند، در صورتی که راه تحقق خواسته هایشان هموار نباشد، نتانیاهو هیچگاه تسلیم آنها نخواهد شد.

رهبران جهاد اسلامی خاطرنشان می کنند که احزاب راستگرای هم پیمان نتانیاهو به دنبال کوچاندن فلسطینیان از سرزمینهای اشغالی هستند. اما مقاومت فلسطین در کرانه باختری و قدس و اراضی اشغالی سال 48 و مقاومت در غزه همگی مانع اجرای این طرح احزاب راستگرا هستند.

سیاسیون فلسطینی اما اظهار داشتند که کوچاندن فلسطینیان از اراضی اشغالی یک رؤیای صهیونیستی قدیمی است و موضوع تازه ای نیست. اما آیا صهیونیست ها می توانند در حال حاضر آن را محقق کنند؟ پاسخ آن است که تشکیل کابینه ای افراطی تر در واقع فرصت مقابله فلسطینیان با رژیم اشغالگر را افزایش خواهد داد.

تحلیلگران سیاسی بر این عقیده اند که ملت فلسطین اینک از آمادگی کامل برای مقابله با رژیم اشغالگر در دوران نتانیاهو برخوردار است. مقاومت فلسطین در زمینه تعامل با افراط گری نتانیاهو تجربه کافی دارد. طولانی ترین دوره نخست وزیری در رژیم اشغالگر از آن نتانیاهو است و مقاومت به خوبی می داند که این شخص فقط زبان مقابله و مقاومت را می فهمد.

این تحلیلگران می گویند: مقاومت اینک فقط در غزه نیست؛ بلکه تمام فلسطین آماده مقابله با رژیم اشغالگر است. این امر واکنشی طبیعی به اقدامات صهیونیستها در قتل شهروندان فلسطینی و سرقت اراضی آنها و توسعه شهرکسازی و تخریب روزانه خانه های فلسطینی هاست. امروز دیگر هیچکس خواهان مذاکره با اسراییلی ها و یا روی آوردن به راه حل سیاسی با اشغالگران نیست. تنها مشکل موجود فقط آن دسته از کشورهاست که به عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر روی آورده اند.

تحلیلگران سیاسی از کشورهای سازشکار خواستند تا در توافق سازش با صهیونیست ها تجدیدنظر کنند؛ زیرا عملا این توافقات هیچ دستاوردی برای این کشورها نداشته است.

از سوی دیگر، روزنامه نگاران فلسطینی تاکید دارند که فلسطین شاهد ظهور نسلی جوان و آگاه است که از طولکرم و نابلس و الخلیل و سرتاسر فلسطین برمی خیزد؛ این نسل بر این عقیده است که آنچه که به زور گرفته شده است، باید با زور بازگردانده شود.

روزنامه نگاران فلسطینی تصریح کردند: کسانی که امروز رودر روی اشغالگران ایستاده اند، جوانان فسلطینی زیر 30 سال هستند. اینها در دوران انتفاضه الاقصی و پس از آن متولد شده اند. نتانیاهو گزینه ای به جز تعقیب و پیگرد این افراد ندارد؛ اما او در عین حال در چندین جبهه در شمال و جنوب فلسطین نیز گرفتار است و درمواجهه با این جبهه در کرانه باختری، رژیم اشغالگر فروخواهدپاشید.

فعالان فلسطینی می گویند که راستگرایان و راستگرایان افراطی در "اسراییل" در واقع بر سر قتل فلسطینیان با یکدیگر رقابت می کنند. اما این سیاست ناکام خواهد ماند؛ زیرا فلسطین انبوهی ذخایر انقلابی و جوانان آگاه و هوشیار دارد. غزه نیز مانع بزرگ دیگری در برابر اشغالگران است.

پربیننده ترین خبرها