انتخابات میان دوره ای آمریکا؛ پایان سلطه ترامپ بر جمهوری‌خواهان؟!

انتخابات میان دوره ای آمریکا؛ پایان سلطه ترامپ بر جمهوری‌خواهان؟!
پنج‌شنبه 19 آبان 1401 - 10:26

براساس نتایج اعلام شده انتخابات میان دوره ای آمریکا تا این لحظه جمهوری‌خواهان توانسته‌اند در مجلس نمایندگان، پیروزی شکننده‌ای را بدست آورند اما رقابت بر سر مجلس سنا همچنان جریان دارد؛ در این رقابت یک کرسی می تواند تعیین کننده باشد.

العالم - نظرکده

ناظران معتقدند از دو هفته پیش از برگزاری انتخابات احتمال می رفت که جمهوری خواهان با اکثریت آرا، پیروز بلا منازع انتخابات در مجلس نمایندگان باشند.

این ناظران با بررسی برخی عوامل داخلی که اغلب ناشی از ناکامی های سیاسی جو بایدن و عملکرد مسئولان اقتصادی دولت وی و افزایش قیمت ها و تورم هستن به این نتیجه رسیده اند که در هفته اخیر جمهوری خواهان بازگشته و در انتخابات سنا پیروز شدند. آنها معتقدند عملکرد اقتصادی دولت بادین تأثیر بسیار مهمی در تغییر نظر مردم داشته است.

اما کارشناسان گفته اند که هنوز نمی توان با اطمینان گفت که جمهوری خواهان مجلس نمایندگان و سنا را با اکثریت مطلق آرا در اختیار گرفته اند.

آنها معتقدند که درست است که جمهوری خواهان با تفاوت ناچیزی در دو مجلس پیروز شده اند، اما این تفاوت حتی اگر یک کرسی باشد آنها ریاست کمیسیون های مجلس را در اختیار گرفته و اختیار تدوین دستور کار این کمیسیون ها را به دست خواهند گرفت. به عبارت دیگر حتی اگر اکثریت شان بسیار ناچیز باشد، باز هم قدرت در دست آنها خواهد بود.

این کارشناسان خاطرنشان کرده اند که جمهوری خواهان اکنون درگیر این موضوع هستند که چرا نتوانسته اند اکثریت مطلق را به دست آوردند؛ آنها امیدوار بودند که بتوانند به رغم تاریخ در یکی از دو مجلس یا هر دو اکثریت مطلق را به دست آوردند اما اوضاع اقتصادی نابسامان این کشور یک بار دیگر باعث ناکامی آنها برای به دست آوردن آرای مطلق شد.

این کارشناسان معتقدند که فساد دونالد ترامپ باعث زمینگیر شدن جمهوری خواهان شد؛ زیرا نامزدهایی را معرفی کرد که به اندازه نامزدهای حزب رقیب محبوبیت نداشتند.

این کارشناسان به نکته مهمی اشاره کرده اند و ان اینکه حزب جمهوری خواه در آستانه خروج از کنترل ترامپ است. پس از آنکه فرماندار فلوریدا به این سمت دست یافت بارها تلاش کرد صلاحیت ترامپ را زیر سئوال ببرد در حالی که نامزدهایی که ترامپ معرفی کرده بود هیچ یک پیروز نشدند. و این نشان می دهد که آمریکا تحولی اساسی و بنیادین را پیش رو دارد و این تحول می تواند تا دو سال دیگر اوضاع انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را کلا زیر و رو کند.

پربیننده ترین خبرها