سعید الشهابی در گفتگو با العالم: انتخابات صدای مخالفان را خاموش نمی کند/ میزان مشارکت در انتخابات بیش از 15 تا 20  درصد نخواهد بود/ سفر پاپ به بحرین برای رژیم دردسرساز شد / رژیم بحرین فاقد  مشروعیت قانونی و مردمی است/ تقریبا جدایی کاملی میان ملت بحرین و رژیم وجود دارد

سعید الشهابی در گفتگو با العالم: انتخابات صدای مخالفان را خاموش نمی کند/ میزان مشارکت در انتخابات بیش از 15 تا 20  درصد نخواهد بود/ سفر پاپ به بحرین برای رژیم دردسرساز شد / رژیم بحرین فاقد  مشروعیت قانونی و مردمی است/ تقریبا جدایی کاملی میان ملت بحرین و رژیم وجود دارد
پنج‌شنبه 19 آبان 1401 - 21:11

رئیس جنبش الاحرار بحرین در گفتگو با العالم  اظهار داشت: رژیم بحرین که از سوی مردمش طرد شده است و از مشروعیت قانونی برخوردار نیست، نمی تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد.

العالم ـ بحرین

سعید الشهابی رئیس جبنش الاحرار بحرین در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم به مسائلی از جمله "انتخابات بحرین"، "سفر پاپ به بحرین"، "پرونده تابعیت" و "عادی سازی روابط رژیم بحرین با رژیم صهیونیست" پرداخت.

مهمترین نکات مطرح شده در این گفتگو:

ـ انتخابات نمی تواند راه حلی برای ساکت کردن جهان و خفه کردن صدای مخالفان باشد.

ـ در این انتخابات بیش از 15 تا 20 درصد شرکت نخواهند کرد. اما احتمال می رود که رژیم با شگردهای خاص خود آمار و ارقام شرکت کنندگان را بالا ببرد.

ـ یک سوم ملت بحرین یا زندانی شده اند یا یکی از نزدیکانشان در زندان بوده است

ـ سفر پاپ به بحرین برای رژیم آل خلیفه دردسرساز شد

ـ احکام اعدام صادره علیه بازداشت شدگان بر اساس اعترافات اجباری بوده است؛ بنابراین این احکام باطل هستند.

ـ رژیمی که از سوی مردمش طرد شده و از مشروعیت قانونی و مردمی برخوردار نیست، نمی تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد.

ـ غرب برای کشته شدن یک زن در جایی غوغا می کند، اما در برابر کشته شدن 280 فلسطینی از ابتدای امسال تاکنون هیچ واکنشی نشان نمی دهد، این پارادوکس نمی تواند زیاد دوام بیاورد.

ـ تقریبا جدایی کاملی میان ملت بحرین و رژیم وجود دارد. رژیم به ملت اعتمادی ندارد و می کوشد با اعطای تابعیت به خارجی ها ، از شر ملت بحرین خلاص شود.

ـ رژیم بحرین گمان می کند که عادی سازی با اشغالگران اسرائیلی، حمایت های امنیتی، سیاسی و شاید نظامی برای او فراهم می کند .

ـ رژیم اشغالگر صهیونیست و رژیم بحرین دریافتند که ملت فلسطین و ملت بحرین اشغالگری و عادی سازی را نمی پذیرند.

ـ مسئولیت ما پس از انتخابات درست مانند پیش از انتخابات است، انتخابات هیچ تأثیری ندارد.

مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

12 نوامبر جاری، انتخابات بحرین برگزار می شود، ماه هاست که این کشور صحنه تظاهرات و کمپین های اینترنتی و اعتراضات بی وقفه و انتقادات محافل بین المللی از انتخاباتی است که با تقلب و عدم شفافیت همراه است. در مقابل منطق انتقام جویی و کینه و انزوای سیاسی علیه مخالفان سیاسی در این کشور حاکم است. حال امروز ملت بحرین چطور می توانند ماهیت غیر قانونی این انتخابات را نشان دهند.

انتخابات، صدای مخالفان را خاموش نخواهد کرد

العالم: ملت بحرین تا چه اندازه می تواند با ادامه مبارزات ده ساله خود در سایه جو امنیتی حاکم بر این کشور، ماهیت غیر قانونی این انتخابات را نشان دهد؟

سعید الشهابی: ملت بحرین پیش از این هم انتخابات را تحریم کرده بود و گفته بود که این انتخابات مشروعیت ندارد و در واقع نوعی بزک است که چهره واقعی رژیم را می پوشاند. امروز چه کسی انتخابات بحرین را جدی می گیرد؟ حتی متحدان غربی این رژیم هم معتقدند که این انتخابات، نه واقعی است و نه راه حل. امروز بحرین همچون کشوری است که بیش از ده سال است که درگیر بحران است و رژیم حاکم نتوانسته است راهی برای خروج از این بحران پیدا کند. این انتخابات هم حلقه ای از زنجیره تلاش رژیم برای نادیده گرفتن حقایق و فرار به جلوست. لذا نمی تواند راه حلی برای ساکت کردن جهان و خفه کردن صدای مخالفان باشد.

میزان مشارکت در انتخابات بیشتر از 15 تا 20 درصد نخواهد بود

العالم: رژیم حاکم بر بحرین پیش بینی هایی درباره درصد مشارکت در این انتخابات ارائه کرده است. پیش بینی شما چیست و چند درصد انتخابات را تحریم خواهند کرد؟

سعید الشهابی: قبل از هر چیز ما به عنوان بخشی از جریان اپوزیسیون چندان اهمیتی برای این آمار و ارقام قائل نیستیم چون موضوع این نیست. بلکه در واقع این رژیم حاکم است که می خواهد برای جهانیان ثابت کند که ملت تابع نظام هستند و نه مخالفان. نکته ای که برای ما اهمیت دارد این است که در انتخابات قبلی در سال 2002 جمعیت الوفاق گفت که میزان مشارکت زیر 20 درصد بوده است در حالی که رژیم حاکم ان را 53 درصد اعلام کرد. اختیار آمار و ارقام در دست رژیم است و می تواند آن را به راحتی تغییر دهد.

کسی که می گوید حکومت بحرین عبرت می گیرد یا دست از تقلب در انتخابت بر می دارد باید بداند که دستکاری در آمار و ارقام بسیار ساده است. زیرا این انتخابات اساسا انتخابات واقعی نیست که شرکت کننده و نامزدی داشته باشد. این انتخابات توسط رژیم حاکم بر بحرین برگزار می شود و آرا و نتایج از قبل تعیین شده اند. چیزی که قطعی است این است که در این انتخابات بیشتر از 15 تا 20 درصد شرکت نخواهند کرد. اما رژیم شگردهای خاص خود را دارد و احتمال می رود که آمار و ارقام شرکت کنندگان را بالا ببرد.

العالم: در سایه تأکید رهبران و سیاستمداران برجسته از جمله شیخ عیسی قاسم بر تحریم این انتخابات – که آن را به دلیل اینکه باعث تثبیت ظلم رژیم آل خلیفه می شود، برای ملت مرگبار خوانده اند – استقبال مردم به خصوص در شرایط فعلی از پیام این رهبران چگونه خواهد بود. آیا گروه ها و رهبران غیر شیعی هم این انتخابات را تحریم خواهند کرد؟

سعید الشهابی: شما خودت را جای مردم بگذار؛ جای مادری که فرزندانش زندانی شده اند و برخی از آنها هنوز بچه هایش در بند هستند. یا مثل مادر موسی، فعال بحرینی که کویت برادرش حسن را چند هفته قبل تحویل حکومت بحرین داد. این مادر دو تا از بچه هایش در آوارگی هستند و سومی هم زندانی است. و ششمین فرزندش هم در شرایط دشواری فوت شده است. چنین مادری چرا باید در انتخابات شرکت کند آنهم وقتی که بزرگترین مرجع دینی کشور خواستار تحریم انتخابات شده است. چرا باید آمار این حکومتی را که فرزندانش را بازداشت و شکنجه کرده است بالا ببرد. امثال این مادر در کشور ما زیاد هستند.

یک سوم ملت بحرین یا زندانی شده اند یا یکی از نزدیکانشان در زندان بوده است. ملتی که این گونه عذاب کشیده و کشته داده چطور می تواند در انتخابات شرکت کند.

این ملت دید که در انتخابات دور قبل نمایندگانی به مجلس رفتند که نمی توانستند تغییری ایجاد کنند و فهمید که این نمایندگان در واقع صرفا ابزار دست رژیم حاکم هستم به همین دلیل هیچ انگیزه ای برای شرکت در انتخابات 2022 ندارند.

العالم: در سال 2019 کمیسیونی موسوم به "کمیسیون جدیت" در پارلمان بحرین شکل گرفت که کارش سنجش میزان جدیت نمایندگان یا توضیحات ارائه شده از سوی نمایندگان بود تا هر گونه اظهار نظر یا سخنرانی از 5 دقیقه بیشتر نشود. به عبارت دیگر طبق این ابتکار جدید هر طرحی نیاز به رای مثبت دو سوم متمرکز دارد تا تصویب شود به نظر شما آیا این موضوع، اختیارات نمایندگان را محدود نمی کند؟

سعید الشهابی: من شخصا یا به عنوان عضوی از یک جریان هیچ اهمیتی به حوادث جاری در این مجلس نمی دهم چون معتقدم که حکومت بحرین غیر قانونی است و هیچ یک از شهروندان مشروعیت آن را نمی پذیرد و قانون اساسی هم توسط همین رژیم بر ملت تحمیل شده است.

العالم: آیا این مصوبه اهانت به عرف قانون گذاری محسوب نمی شود؟

سعید الشهابی: من رژیم حاکم بر بحرین را از اساس غیر قانونی می دانم این رژیم هر چه سریع تر باید سرنگون شود و من از خدا می خواهم آن را سرنگون کند. از این گذشته این نمایندگان حرف بزنند یا نزنند فرقی به حال ملت ندارد زیرا زمینه حرف زدن و نطق آنها بسیار محدود است و در حال حاضر این اقدامات فقط بیش از گذشته آنها را ساکت می کند. آنها اساسا هیچ رای و صدایی ندارند و اگر بخواهند حرف بزنند نباید بیشتر از دو یا سه دقیقه باشد. لذا همه چیز صوری و ظاهری است و هدف، ساکت کردن منتقدان رژیم است. لذا هر چه بیشتر مصوبات داخلی که آزادی اعضا را محدودتر می کنند، تصویب شوند، اعتبار این طرح انتخاباتی بیش از پیش زیر سئوال می رود. و اما در مورد مردم باید گفت که تظاهرات و اعتراضاتشان همچنان ادامه دارد.

سفر پاپ به بحرین برای رژیم دردسرساز شد

العالم: نظر شما درباره سفر اخیر پاپ واتیکان به بحرین، به ویژه پس از اظهارات ایشان درباره پایبندی به آزادی ادیان و همچنین پایبندی به میثاق های بین المللی که با سایر انتقادات بین المللی درباره عدم شفافیت در انتخابات بحرین همزمان شده ، چیست ؟

سعید الشهابی: ما نخست از پاپ خواستیم که به یک دلیل یعنی ندادن مشروعیت به رژیم بحرین، از سفر به بحرین منصرف شود؛ اما او تصمیم گرفت به این سفر ادامه دهد و ما نیز با سفرای او به گفتگو نشستیم. و بسیاری از مخالفان بحرینی قبل از دیدار با آنها صحبت کرده و دیدگاههای خود را بیان کردند

اتفاقی که افتاد این بود که پاپ واتیکان پس از برشمردن اطلاعات مشاورانش درباره حوادث بحرین، مطالب زیادی شنید وشاید احساس کرد گرفتار باتلاق کثیفی خواهد شد. کمترین مورد نیز این بود که درخواستهایی را در سخنرانی خود در برابر شهروندان مطرح کرد و نظام بحرین بسیار دلخور شد. دیکتاتور ظالم و در کنارش پسرش، نخست وزیر نیز حضور داشت و هر دو درباره آزادی زندانیان، توقف احکام اعدام و برابری شهروندان و آنچه که تمایل نداشتند، مطالبی شنیدند.

پاپ آمده بود تا پیام های مردم را برای رژیم بحرین بیان کند، رژیم از سفر پاپ چه چیزی به دست آورد؟ خداوند متعال به گونه ای تدبیر می کند تا از مظلومان حفاظت و ستمگران را از بین ببرد که در واقعیت نیز رخ داد. اگرچه ما نمی خواستیم او به بحرین سفر کند، اما در پایان سفر او برای رژیم دردسر ساز شد.

العالم: فکر می‌کنید سفر پاپ هیچ مساله مثبتی برای جنبش شما نداشته است؟

سعید الشهابی: نتیجه ی این دیدار چیزی نبود که رژیم می‌خواست، و در این راستا هزینه کرد اما حسرت به دل شد؛ زیرا پاپ مطالبی را بیان کرد که به مزاج دیکتاتور و پسرش خوش نیامد.

احکام اعدام صادره علیه بازداشت شدگان بر اساس اعترافات اجباری بوده است؛ بنابراین این احکام باطل هستند.

العالم: پس از سفر پاپ، آیا انتظار دارید اتفاقی بیفتد؟

سعید الشهابی: بسیاری به این رژیم دستور داده اند که احکام اعدام را متوقف کند و فکر می کنم ممکن است پرونده اعدام را پیگیری نکند، توقف احکام اعدام به یک خواسته حتی تبدیل شده است؛ حتی از سوی متحدان این رژیم. انگلیس و آمریکا نیز از اعدام افراد بی گناه شرمنده شده اند ، به ویژه پس از گزارش های متعدد سازمان های بین المللی که تأکید دارد احکام محکومان به اعدام، بر اساس اعترافاتی صادر شده است که تحت شکنجه از آنها گرفته شده است؛ بنابراین این احکام باطل است.

با محکومین به اعدام باید به عنوان افراد بی گناه رفتار شود، زیرا رژیم نتوانست هیچ مدرکی برای محکوم کردن آنها ارائه دهد و بنابراین رژیم مجبور است اعدام آنها را متوقف کند. انتظار می رود رژیم بحرین اقداماتی را انجام دهد.

العالم: اظهار نظر شما درباره پرونده تابعیت چیست؟

سعید الشهابی: پرونده تابعیت یک انتخاب استراتژیک برای رژیم است، زیرا به مردم بحرین اعتماد ندارد و دیکتاتور از بیست سال پیش که به قدرت رسیده تصمیم گرفته با تابعیت و وارد کردن مردم دیگر از شر مردم بحرین خلاص شود

این انتخابی است که نمی تواند از آن عقب نشینی کند، و عواقب سیاسی و اقتصادی آن را نیز متحمی م شود؛ زیرا نظام درگیر است و این ظالمان همیشه در نهایت با تصمیم گیری های خود در باتلاق هستند. به نظر من رژیم سقوط خواهد کرد، کی نمی دانم!

اما آنچه مسلم است این است که رژیمی که از سوی مردمش طرد شده و از مشروعیت قانون اساسی و مردمی برخوردار نیست، نمی تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد و سرنوشت آن مانند بسیاری از رژیم ها سقوط است.

چه کسی گفته که سرنوشت بحرین برای همیشه تحت حاکمیت خاندان خلیفه است؟ بنی امیه و بنی عباس و عثمانی ها کجایند، صدام حسین کجاست؟ بن علی و حسنی مبارک کجاهستند؟ اینها می آیند و می روند، اما مردم باقی می مانند و به یاری خدا بر این ظالمان پیروز می شوند.

غرب برای کشته شدن یک زن در جایی غوغا می کند، اما در برابر کشته شدن 280 فلسطینی از ابتدای امسال تاکنون هیچ واکنشی نشان نمی دهد، این پارادوکس نمی تواند زیاد دوام بیاورد

العالم: در ابتدا رژیم آل خلیفه سعی می کرد با حمایت عربستان –آمریکا و با توجه به عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر، به مبارزه با مردم خود روی آورد. اما این رژیم چقدر می تواند مجلس نمایندگان و کلا حیات سیاسی را تحت تصرف خود در آورد؟ نظر شما چیست ؟ آیا کشورهای عربی و اسلامی امروز به حمایت رژیم صهیونیستی نیاز دارند؟

سعید الشهابی: رژیم آل خلیفه با همه رژیم های عربی متفاوت است، زیرا رژیمی است که از خارج آمده و کشور را به زور اشغال کرده است، این اولین نکته مهم است ودومین نکته آن است که رژیم در گذشته و اکنون از استفاده از هیچ روش پلیدی علیه مردم بحرین دریغ نکرده و نمی کند.

رژیم از ارعاب، اعدام و سلب تابعیت استفاده کرد، همه اینها سلاحی علیه مردم محسوب می شود و در آنها به طور کامل شکست خورده است، اکنون نیز به عادی سازی با اشغالگران اسرائیلی روی آورده است بر این اساس که این عادی سازی برای او حمایت های امنیتی، سیاسی و شاید نظامی فراهم کند و یا آنکه سرنوشت مردم بحرین مانند سرنوشت مردم فلسطین خواهد شد.

اما رژیم اشغالگر صهیونیستی و رژیم بحرین دریافتند که این دو ملت اشغالگری و عادی سازی را نمی پذیرند. بنابراین باید با آنها به همان شیوه برخورد شود، همانطور که اسرائیلی ها با بیرون راندن فلسطینی ها از سرزمین خود، و سلب تابعیت آنان سرزمینشان را اشغال کرده و در صدد تغییر ساختار جمعیتی و هویت مذهبی و تاریخی فلسطین برآمدند، رژیم آل خلیفه نیز دقیقا دست به همان کار زد.

حالا "اسراییل" پس از چند دهه اشغال فلسطین کجاست، آیا به یک رژیم امن و با ثبات تبدیل شده است؟ روزی نیست که یکی برای مبارزه با اشغالگر شهید نشود. درست است که غرب همدست و ساکت است و برای کشته شدن یک زن در جایی غوغا می کند، اما در برابر کشته شدن 280 فلسطینی از ابتدای امسال هیچ واکنشی نشان نمی دهد، اما این پارادوکس نمی تواند زیاد دوام بیاورد.

العالم: آیا همچنان به مواضع غرب با توجه به معیارهای دوگانه اش اعتماد دارید؟

سعید الشهابی: مردم بحرین هرگز به غرب تکیه نکرده‌اند، آنها می‌دانند که غرب از رژیم خلیفه حمایت می‌کند، آمریکا و انگلیس در سطوح امنیتی، نظامی و سیاسی از آن حمایت می‌کنند. مردم بحرین بر ادامه مبارزه ، اراده مردمی و پیروزی الهی تکیه می کنند و هرگز به غرب متکی نیستند که به معیارهای دوگانه پایبند است و در برخورد با مسائل عربی و اسلامی ملاک های چندگانه دارد

العالم: شما یکی از چهره های برجسته کنونی جنبش سیاسی هستید. شما و شیخ عیسی احمد قاسم را از صحنه سیاسی بحرین حذف کرده اند ، رژیم با حذف شخصیتهای برجسته سیاسی و رهبران بزرگ، به دنبال تحمیل نوعی استبداد در کشور است. آیا این امر به طولانی تر شدن انقلاب بحرین خواهد انجامید؟

سعید الشهابی: شخصیت‌های برجسته ای مانند حسن المشیمع ، عبدالوهاب حسین، شیخ علی سلمان و دیگران در زندان‌ها هستند. همه این قهرمانان پشت میله‌های زندان پنهان شده‌اند. رژیم آل خلیفه نمی تواند آنها را نادیده بگیرد ، می تواند آنها را زندانی کند، اما بدون آنها نمی تواند بحران را رفع کند.

تقریبا جدایی کاملی میان ملت بحرین و رژیم وجود دارد

العالم: آنها در زندان هستند اما شما که درتبعید هستید شاید بتوانید کاری انجام دهید؟

سعید الشهابی: امروز آنچه که مخالفان بحرین به آن رسیده اند آن چیزی نیست که 10 یا 15 سال پیش بود، زیرا شیخ عیسی قاسم آشکارا عادی سازی را رد کرده و انتخابات آتی و همه سیاست های داخلی و خارجی رژیم بحرین را تحریم کرده است.

اپوزیسیون بحرین به روشی متعهد شده که هرگز با آل خلیفه سازگاری ندارد، جدایی تقریباً کاملی بین مردم بحرین و رژیم وجود دارد و این موضوع روشن شده و رژیم به این موضوع پی برده است، به همین دلیل با آوردن خارجی ها به آنان تابعیت می دهد و بر عادی سازی با اشغالگران اسرائیلی حساب کرده است.

من می بینم که در بحرین جنگ اراده هاست، البته که مردم باقی می مانند، آل خلیفه با سیاست های خود گودالی را برای خود حفر می کنند که درونش سقوط کرده و به یاری خداوند متعال کارشان پایان می یابد.

مسئولیت ما پس از انتخابات درست مانند پیش از انتخابات است، انتخابات تأثیری ندارد

العالم: در پایان، مسئولیت شما پس از انتخابات چیست؟

سعید الشهابی: مسئولیت ما پس از انتخابات درست مانند پیش از انتخابات است، انتخابات تأثیری ندارد تا زمانی که قهرمانان در زندان هستند و با توجه به اعلام موضع شیخ قاسم و جمعیت الوفاق برای تحریم آن ، فقط افراد پست و به حاشیه رانده شده در انتخابات شرکت می کنند

حتی زمانی که الوفاق در مجلس نمایندگان بود، حرکت ملی متوقف نشد، الوفاق تلاش کرد از درون چیزی بسازد اما متوجه شد که این نظام در برابر اصلاحات مقاومت دارد . خدا کار مفسدان را درست نمی کند، و آنها فاسد هستند.

جمعیت الوفاق این مساله را فهمید و از این ناپاکی و پلیدی آل خلیفه فاصله گرفت و به اعتقاد من همه اینها به نفع مردم و آزادی ها و اسلام و انسانیت است.

پربیننده ترین خبرها