ادعای رویترز: ایران با سفر مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرد

ادعای رویترز: ایران با سفر مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرد
جمعه 20 آبان 1401 - 10:08

خبرگزاری رویترز مدعی شده که با استناد به دو گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قرار است ناظران آژانس با مقامات ایران نشستی فنی درباره پاسخ‌دهی ایران به سوالات اخیر آژانس داشته باشند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

خبرگزاری رویترز ادعا کرده، گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که این خبرگزاری آن را روز پنج‌شنبه رویت کرده نشان می‌دهد که ایران با سفر مقامات دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل به تهران در ماه جاری برای پاسخ‌گویی به سوالات آژانس و شورای حکام درباره ذرات اورانیوم کشف شده در سه محل در ایران موافقت کرده است.
این گزارش خاطرنشان کرده ایران هنوز اطلاعات جدیدی در این باره ارائه نداده است، اگرچه پیشنهاد آن پیش از جلسه هفته بعد شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح شده است که به گفته دیپلمات‌ها، انتظار می‌رود قدرت‌های غربی در این نشست تلاش کنند قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کنند که خواستار همکاری ایران در این زمینه باشد.
بسیاری از دیپلمات‌ها این پیشنهاد ایران را تلاشی برای کاهش حمایت از صدور قطعنامه‌ای می‌دانند که مشابه آن در ماه ژوئن صادر شد، اگرچه بدون پیشرفتی محسوس، احتمال این که این اقدام تهران بتواند مانع از انتقاد رسمی شورای حکام شود، کم است.
در یکی از دو گزارش محرمانه که پیش از نشست شورای حکام منتشر شده، آمده است: (رافائل گروسی، مدیرمل آژانس) پیشنهاد ایران برای‌ نشستی فنی با مقامات ارشد آژانس در تهران و پیش از پایان این ماه را مورد توجه قرار داده، اما تاکید می‌کند که این نشست باید بر شفاف‌سازی و حل‌وفصل موثر مسائل معطوف باشد.
این گزارش می‌افزاید، «آژانس انتظار دارد درباره این مسائل پاسخ‌های موثق فنی دریافت کند، همچنین می‌خواهد به محل‌ها ومواد دسترسی داشته باشد و بتواند نمونه‌برداری انجام دهد.»
یک دیپلمات ارشد در این باره گفت، آژانس امیدوار است این نشست با مقامات ایرانی آغاز روندی برای رسیدن به پاسخ‌های لازم باشد، اما پیشرفت ملموس هم باید در خود این نشست انجام شود.
این دیپلمات در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نشست آتی مقامات ایران و آژانس گفت: الگویی که ایران در پیش‌ می‌گیرد، همیشه شبیه هم است. هر بار موقع جلسه شورای حکام، آن‌ها دقیقا پیش از جلسه می‌خواهند کاری انجام بدهند.»
دیپلمات‌های دیگری مدعی شده‌اند، انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا سعی دارند در شورای حکام، قطعنامه دیگری علیه ایران صادر کنند.
یکی از دیپلمات‌ها مدعی شد که احتمال ندارد پیشنهادات اخیر ایران تغییری در این موضع ایجاد کند. به گفته این دیپلمات، آخرین قطعنامه حمایت بیشتری را نسبت به قطعنامه ژوئن جلب خواهد کرد و با توجه به « تداوم پایبندی نکردن» ایران، سخت‌گیرانه‌تر خواهد بود.
دو دیپلمات دیگر نیز گفته‌اند، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان روز دوشنبه آینده و پیش از نشست شورای حکام در پاریس در این باره گفت‌وگو خواهند کرد.
به گزارش ایسنا، رویترز در عین حال خاطرنشان کرده گزارش دیگر آژانس که روز پنج‌شنبه منتشر شده و این خبرگزاری آن را رویت کرده، نشان می‌دهد که ذخایر اورانیوم‌غنی شده ایران به مقدار کمی کاهش پیدا کرده و از حدود 267 کیلوگرم به مقدار تخمینی 3,673.7 کیلوگرم رسیده که هنوز فراتر از مقدار 202.8 کیلوگرم مجاز در توافق هسته‌ای است.
طبق این گزارش، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با خلوص 60 درصد که نزدیک به خلوص 90 درصدی حد تسلیحاتی است، 6.7 کیلوگرم افزایش داشته و بیشتر از 62 کیلوگرم شده است.

پربیننده ترین خبرها