موافقت سازمان ملل با درخواست نظر دادگاه بین‌المللی درباره اشغالگری اسرائیل

موافقت سازمان ملل با درخواست نظر دادگاه بین‌المللی درباره اشغالگری اسرائیل
شنبه 21 آبان 1401 - 09:55

کمیته مجمع عمومی سازمان ملل با درخواست فلسطین برای استفسار از دادگاه جنایی بین‌المللی درباره تعیین تکلیف حقوق اشغال اسرائیل موافقت کرد.

العالم - اروپا

به گزارش «الجزیره»، کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل که موضوع فعالیت آن پایان دادن به استعمار است، موافقت کرده که از دادگاه جنایی بین‌المللی خواسته شود که درباره اینکه آیا اشغال سرزمین‌های فلسطینی مصداق انضمام و تحمیل واقعیت است نظر حقوقی بدهد.

به موجب این درخواست، دادگاه جنایی بین‌المللی نظر استشاری خود را صادر و پیامدهای حقوقی ناشی از نقض حقوق فلسطینیان در تعیین سرنوشت و اشغال طولانی مدت و شهرک‌سازی و انضمام اراضی فلسطینی و اقدامات تبعیض‌آمیز را تعیین می‌کند.

در این استفسار همچنین از دادگاه بین‌المللی توضیح دهد که سیاست‌های اسرائیل چه تأثیری بر وضعیت حقوقی اشغالگری دارد و دیگر کشورها و سازمان ملل چگونه باید با آن تعامل کنند.

چند روز پیش منابع خبری خبر دادند که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درخواست واشنگتن برای خودداری از مطرح کردن این موضوع را رد کرده است.

در این راستا، «ریاض المالکی» وزیر خارجه فلسطین گفت که 98 کشور به این درخواست رأی مثبت و 52 کشور رأی ممتنع و 17 کشور رأی منفی داده‌اند.

وی رأی آوردن این طرح را یک موفقیت مهم و دستاورد دیپلماتیک برای فلسطینیان خواند.

اسرائیل در 1967 کرانه باختری و نوار غزه و بیت‌المقدس شرقی را به اشغال خود درآورد. این مناطق همان سرزمین‌هایی است که فلسطینیان می‌خواهند کشور خود را در آن برپا کنند.

مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل که با حمایت آمریکا اجرا می‌شد از سال 2014 متوقف شده است.

«گلعاد ارادان» سفیر اسرائیل در سازمان ملل، با انتقاد از تصویب این درخواست تأکید کرد که فلسطینیان با این کار فرصت‌های صلح را از میان می برند.

وی افزود که فلسطینیان نباید گروه خارجی تازه‌ای را درگیر این نزاع کنند.

پربیننده ترین خبرها