مین‌گذاری گروسی به نیابت از اربابانش در مذاکرات هسته‌ای

مین‌گذاری گروسی به نیابت از اربابانش در مذاکرات هسته‌ای
شنبه 21 آبان 1401 - 17:48

یکی از واکنش‌های تأمل‌برانگیز غرب به موفقیت ایران در تولید موشک بالستیکی هایپرسونیک، اظهارات راب لودویک، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا( پنتاگون) است که با تلاش برای زیر سوال بردن این موفقیت ایران، مدعی شد که در این زمینه شک و تردید وجود دارد.

العالم- کشکول

این اظهارات لودویک، غافلگیرکننده نبوده و حق دارد که درباره این خبر تردید کند؛ زیرا فناوری ساخت و تولید موشک‌های هایپرسونیک به انگشتان یک دست محدود می‌شود. او و دیگر مقامات آمریکایی پیشتر نیز درباره توانایی ایران برای ساخت موشک‌ها و پهپادها تردید داشتند و نمی‌توانستند قدرت ایران را به رسمیت بشناسند. فکر نمی‌کنیم که بعد از رونمایی از اطلاعات محرمانه سامانه‌های دفاعی آمریکایی، لودویک بیشتر منتظر بماند تا قدرت ایران را در ساخت و تولید موشک‌های هایپرسونیک بپذیرد.

واکنش رافائل گروسی به این قدرت ایران، اما، غافلگیر کننده بود و انتظار نمی‌رفت که این مقام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این دلیل که هیچ رابطه‌ای بین او و این آژانس با برنامه موشکی ایران وجود ندارد، سخنانی عجیب بر زبان براند. ولی او نگرانی‌های اربابانش در تل‌آویو و واشنگتن را بازتاب داد که خبر موشک بالستیک مافوق‌صوتی ایران مانند صاعقه‌ای بر سر آنان فرود امده است.

گروسی، دو روز پیش در گفتگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد اعلام ایران مبنی بر ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای این کشور را تشدید می‌کند. او در مصاحبه‌ای در حاشیه نشست تغییرات آب‌وهوایی در شرم الشیخ مصر با اذعان به این که کار نهاد بین‌المللی تحت هدایت او مسائل هسته‌ای است، مدعی شد: طبیعتاً هیچ چیز را نمی‌توان مجزا کرد. ما شاهد همه این اعلام‌ها هستیم که نگرانی‌ها و توجه عمومی درباره برنامه هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد.

در اینجا حق داریم بپرسیم آیا ایران حق داشته در قبال گروسی چنین موضعی اتخاذ و او را به جانبداری و درستکاری کردن واقعیت‌ها متهم کند و بگوید که گروسی گویی کارمندی است که برای آمریکا و "اسرائیل" کار می‌کند نه به عنوان کارمند سازمان ملل؟! در واقع باید گفت در حالیکه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تنها دو درصدِ برنامه‌های هسته‌ای جهان را شامل می‌شود، 35 درصد بازرسی‌ها از تاسیسات جمهوری اسلامی است.

گروسی موضوع موشکی ایران را به موضوع هسته‌ای ایران مرتبط و مشخص کرد که این دیکته‌شده از سوی اسرائیل و آمریکا است که از دیرباز این رویکرد را دنبال می‌کنند و این ائتلاف شر پیوسته تلاش می‌کنند که پرونده‌هایی مانند برنامه هسته‌ای و نفوذ منطقه‌ای ایران را در چارچوب مذاکرات هسته‌ای بگنجانند. پس آیا گروسی به سخنگوی رسمی اسرائیل و آمریکا تبدیل نشده است؟

نکته قابل توجه این است که وقتی ایران خواستار لغو تحریم‌های دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی می‌شود، می‌بینیم که گروسی، آمریکا و رژیم صهیونیستی به همراه برخی کشورهای غربی، ایران را متهم می‌کنند سایر مسائل بی‌ارتباط با مذاکرات هسته‌ای را فهرست می‌کند و خواستار امتیازگیری درباره انها می‌شود.

تردیدی نداریم که گروسی هرگز موضع بی‌طرفانه‌ای اتخاذ نکرده و طبق ساز وکار طرف‌های معلوم‌الحال عمل می‌کند ولی هرگز فکر نمی‌کردیم که گروسی دست از این ریاکاری بردارد و ماهیت واقعی خود را به نفع اربابانش به نمایش بگذارد.

پربیننده ترین خبرها