بایدن: موشک اصابت‌کرده به لهستان بعید است از روسیه شلیک شده باشد

بایدن: موشک اصابت‌کرده به لهستان بعید است از روسیه شلیک شده باشد
چهارشنبه 25 آبان 1401 - 07:42

رئیس‌جمهور آمریکا درباره منشأ شلیک موشک اصابت‌کرده به لهستان ابراز تردید کرد.

العالم - آمریکا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از آسوشیتدپرس، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه گفت بعید است موشکی که دو نفر را در لهستان کشته است از روسیه شلیک شده باشد، اما از تحقیقات لهستان در مورد آنچه که موشک ساخت روسیه نامیده است، حمایت کرد.

بایدن صبح چهارشنبه و پس از تشکیل جلسه «اضطراری» رهبران گروه هفت و ناتو در اندونزی برای مشورت در مورد حمله ای که دو نفر را در بخش شرقی لهستان در نزدیکی مرز اوکراین از پای درآورد، صحبت کرد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا موشک از روسیه شلیک شده است یا خیر، به خبرنگاران گفت: «اطلاعات اولیه وجود دارد که این فرضیه را رد می کند. با در نظر گرفتن خطوط حرکت، بعید است که (موشک) از روسیه شلیک شده باشد، اما خواهیم دید.»

هنوز مشخص نیست که آیا بایدن معتقد است موشک توسط روسیه شلیک شده است یا خیر. اوکراین همچنان دارای تسلیحات ساخت شوروی سابق و روسیه از جمله سامانه موشکی دفاع هوایی اس-300 است.

رئیس جمهور آمریکا که شب‌هنگام توسط کارکنان با خبر انفجار موشک در حالی که برای اجلاس گروه 20 در اندونزی حضور داشت از خواب بیدار شد، بامداد چهارشنبه با آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان تماس گرفت تا «تسلیت عمیق» خود را برای از دست رفتن جان افراد ابراز کند. بایدن در توییتر وعده «حمایت کامل ایالات متحده و کمک به تحقیقات لهستان» را داد و «تعهد آهنین ایالات متحده به ناتو را بار دیگر تایید کرد.»

بایدن گفت متحدان را در مورد مکالمات خود با دودا و ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو مطلع کرد و برای حمایت از تحقیقات لهستان در مورد حمله «اتفاق نظر کامل در میان افراد حاضر در میز مذاکره وجود داشت.»

او افزود: «من اطمینان حاصل خواهم کرد که دقیقاً چه اتفاقی افتاده است. و سپس ما به طور جمعی قدم بعدی خود را در اثنای بررسی مشخص خواهیم کرد.»

بیانیه وزارت خارجه لهستان می‌گوید این موشک در روسیه ساخته شده است. اما رئیس‌جمهور لهستان، دودا، در مورد منشأ آن محتاطانه‌تر اظهار نظر کرد و گفت مقامات به طور قطع نمی‌دانند چه کسی آن را شلیک کرده یا در کجا ساخته شده است. او افزود موشک «به احتمال زیاد» ساخت روسیه است، اما این موضوع هنوز در حال بررسی است. در صورت تایید، این نخستین بار از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین خواهد بود که یک سلاح روسی در یکی از کشورهای ناتو سقوط می کند.

پربیننده ترین خبرها