گروسی: آژانس آماده همکاری با ایران درباره موضوعات باقیمانده پادمانی است

گروسی: آژانس آماده همکاری با ایران درباره موضوعات باقیمانده پادمانی است
چهارشنبه 25 آبان 1401 - 15:45

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه این نهاد آماده همکاری با ایران درباره موضوعات باقیمانده پادمانی است، نسبت به برگزاری نشست فنی با ایران در این باره ابراز امیدواری کرد

العالم _ اروپا

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری چهارشنبه (۱۶ نوامبر، ۲۵ آبان) در اشاره به موضوعات حل نشده باقیمانده ادعایی این نهاد گفت «از ایران می‌خواهیم با ما همکاری کند. بارها گفته‌ام که این چیزها (موضوعات) کنار گذاشته نخواهد شد. وظیفه آن‌هاست که اطلاعاتی که نیاز داریم را در اختیار ما قرار دهند».

وی در ادامه این ادعاها، گفت: به دنبال یافتن راه‌ها و سازوکارهایی هستیم و ماه‌های زیادی است که در تلاش ناموفق به دنبال انجام آن بوده‌ایم. این که آیا قطعنامه‌ها ممکن است تاثیری بر این داشته باشد یا نه، در اختیارات من نیست که بگویم. تاکنون خیلی موفق نبوده‌ایم. به رسیدگی به این موضوعات ادامه می‌دهیم. و ما مستقیماً با آن‌ها به این موضوعات رسیدگی خواهیم کرد. نمی‌توانم بگویم قطعنامه چه تاثیری ممکن است داشته باشد.

او در پاسخ به سوالی درباره نگرانی در خصوص میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران گفت: نمی‌گویم (برنامه هسته‌ای ایران) خارج از کنترل شده، برنامه درجه‌ای از پیشرفت را دارد که البته محسوس است، این حتی همکاری ایران را مهم‌تر و مطرح‌تر می‌کند. این‌ها درجه بالایی از غنی‌سازی است، این را بارها گفته‌ام. البته این‌ها فعالیت‌هایی است که می‌تواند انجام بشود، ولی وقتی انجامش می‌دهید باید در همکاری کامل با آژانس باشد. نه بی‌میلی یا محدود کردن دسترسی یا چیزهایی که شاهدش بوده‌ایم. بنابراین می‌گویم که این بخشی از یک الگوی عمومی است که مدت‌هاست ادامه داشته، پس امیدواریم بتوانیم در نهایت با آن‌ها بنشینیم و به زودی زود با ایران گفت‌وگو کنیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی، بازیابی اطلاعات درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران را به دلیل قطع دوربین‌ها بسیار سخت خواند و مدعی شد: اگر یادتان باشد تابستان گذشته وقتی این اتفاق افتاد (دوربین‌های فراپادمانی قطع شد) گفتم این (موضوع) بسیار جدی خواهد بود. و متاسفم که باید بگویم درست می‌گفتم زیرا امیدوار بودیم که قطع دوربین‌ها موقتی خواهد بود و ما آن‌ها را دوباره خواهیم داشت، اما اینطور نشد. بنابراین این مانع می‌شود که ما نمایی از آنچه مدت طولانی در جریان بوده را داشته باشیم. از فوریه ۲۰۲۱ که اطلاعات ثبت می‌شد و دوربین‌ها فعال بودند تا این تابستان که حتی دوربین‌ها نبودند. بنابراین فعالیت زیادی وجود دارد که درباره آن چیزی نمی‌دانیم.

وی افزود با این خوشبینی که بازگشت به برجام حاصل شود، باید با ایران به ترتیباتی برای رسیدگی به این خلاء حدود شش ماهه دست یافت. گروسی سپس بار دیگر تاکید کرد این اقدام به لحاظ فنی بسیار دشوار خواهد بود و نیاز به اقدامات جزئی و کاهشی خواهد داشت که ما را ملزم می‌کند با آن‌ها بنشینیم به موارد ضبط شده (دوربین‌ها) نگاه کنیم و با افراد زیادی حرف بزنیم و تلاش کنیم تا این پازل بازسازی شود. اگر غیرممکن بود می‌گفتیم. بسیار دشوار است.

گروسی در پاسخ به سوالی درباره میزان حمایت سیاسی از وی برای انجام کارش و این که آیا چند کشور هستند که تمایلی برای ارائه حمایت کامل مورد نیاز وی ندارند، گفت: در خصوص ایران، فکر می‌کنم حمایتی که آژانس دارد واقعاً بسیار زیاد است... همه این را تصدیق می‌کنند که همکاری با آژانس ضروری است.

او در ادامه در خصوص موضوعات ادعایی باقیمانده گفت: به تلاش خود برای حل آن‌ها ادامه خواهم داد و در این مورد تنها به یک راه‌حل سیاسی بر اساس کار فنی آژانس اعتقاد دارم. این چیزی است که نیاز داریم به آن دست یابیم.

گروسی در پاسخ به سوالی درباره میزان خوشبینی خود به همکاری ایران با توجه به دو قطعنامه شورای حکام علیه ایران در شش ماه ادعا کرد: مصمم به ادامه هستم. قصد ندارم تلاش‌های خود را متوقف کنم. هدف از تلاش‌های من وادار کردن ایران به همکاری است. با درک این که ایران متعهد به همکاری است. البته نمی‌توانم آن‌ها را مجبور به این کار کنم. الزام حقوق بین‌الملل است که با ما همکاری کنند.

وی با این ادعا که پاسخگویی به سوالات از سوی آن‌ها را تسهیل می‌کنیم و به نفع آن‌هاست که با ما همکاری کنند، مدعی شد آژانس هیچ دستورکار سیاسی ندارد. به ادعای گروسی، این تنها راهی است که ایران برای به بازیابی اعتمادی که به دنبالش است، در مقابل خود دارد.

مدیرکل آژانس درباره وجود ضرب‌الاجل برای حل مسائل ادعایی باقیمانده بین ایران و آژانس گفت: (تعیین) ضرب‌الاجل را دوست ندارم. مفهوم ضمنی مانع‌شونده دارد. فکر می‌کنم باید با احترام متقابل همکاری کنیم. البته آژانس باید بسیار جدی گرفته شود. نمی‌توانید ماه‌ها یا حتی سال‌ها بدون ارائه توضیح ادامه دهید. وقتی زمان توضیح رسیده و شما تعهد دارید توضیح دهید. بنابراین درباره ضرب‌الاجل حرف نمی‌ز‌نم اما در عین حال نمی‌تواند برای همیشه ادامه داشته باشد.

وی در ادامه این ادعا، افزود: مشخص است که برای جامعه بین‌المللی هم همینطور است، وقتی عدم همکاری را به برنامه‌ هسته‌ای که به شدت در حال پیشرفت است، اضافه کنید، نبود اعتماد قطعی است و وضعیت به هیچ فضای مثبت یا چیز مثبتی برای ایران منتهی نخواهد شد. امیدوارم آن‌ها هم به این نتیجه برسند.

او در ادامه با این ادعا که پاسخ‌های قبلی ایران معتبر نبوده، در خصوص انتظاری که از پاسخ ایران دارد، گفت: اگر ببینیم که برخی از پاسخ‌های فنی به مسائلی مورد نظر ما، اشاره دارد، آن زمان خوشحال خواهم شد که آن را منعکس کنم.

پربیننده ترین خبرها