بازگشت ترامپ به کاخ سفید؛ لازمه به قدرت رسیدن بن سلمان

بازگشت ترامپ به کاخ سفید؛ لازمه به قدرت رسیدن بن سلمان
چهارشنبه 25 آبان 1401 - 22:30

به نظر می رسد که تصمیم محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای کاهش تولید نفت "اوپک پلاس" به میزان دو میلیون بشکه به منظور اعمال فشار بر حزب دموکرات و تاثیر بر نتایج انتخابات میان دوره ای آمریکا تصمیمی عجولانه بود؛ بن سلمان با این تصمیم در واقع تمام تخم مرغ های خود را در سبد دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا و حزب جمهوری خواه گذاشت.

العالم ـ كشكول

دموکرات ها موفق شدند اکثریت را در مجلس سنا حفظ کنند و جمهوریخواهان نتوانستند به اکثریتی قاطع در مجلس نمایندگان دست یابند. معمولا حزبی که در کاخ سفید به ریاست می رسد، در انتخابات میان دوره ای کنگره نیز اکثریت را به دست می آورد؛ بنابراین این انتخابات بایدن را تضعیف نکرد.

بایدن که در انتخابات میان دوره ای قدرت بیشتری کسب کرد، با ولیعهد سعودی در نشست گروه 20 در شهر بالی اندونزی دیدار نکرد و کاملا او را نادیده گرفت. این مساله نشان می دهد که دولت بایدن به دنبال آن است تا بن سلمان بهای اقداماتش در راستای تقویت جایگاه ترامپ را بپردازد.

به رغم شکستی که ترامپ به حزب جمهوری خواه در انتخابات میان دوره ای وارد ساخت؛ به گونه ای که اکثر نامزدهای جمهوریخواهی که از ترامپ حمایت می کردند، شکست خوردند. با این حال ترامپ شامگاه روز گذشته برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 اعلام نامزدی کرد. هرچند که این مساله مورد استقبال جمهوریخواهان قرار نگرفت. با این حال بن سلمان همچنان بر حمایت از ترامپ اصرار دارد.

از جمله اقدامات بن سلمان برای حمایت از ترامپ بستن قراردادی 1.6 میلیارد دلاری با ترامپ است. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی آورده است: موسسه ترامپ (شرکت خانوادگی متعلق به دونالد ترامپ) قراردادی ۱.۶ میلیارد دلاری با یک شرکت عربستانی به امضا رساند. در این پروژه قرار است از نام ترامپ به عنوان یک برند تجاری در عمان استفاده شود، پروژه‌ای ساختمانی با ۳۵۰۰ واحد مسکونی و دو هتل با داشتن ۴۵۰ اتاق ایجاد خواهد شد. در کنار این دو پروژه قرار است یک زمین گلف نیز در عمان ساخته شود.

این نخستین توافق تجاری خانواده ترامپ از زمان ترک کاخ سفید از سوی رئیس جمهور سابق این کشور در دو سال پیش است، به ویژه اینکه دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری اش تاکید داشت که چنین توافقاتی را به امضا نرساند.

پرواضح است که این قرارداد بدون تایید مستقیم شخص بن سلمان بسته نمی شد. بن سلمان همچنان به بازگشت ترامپ به کاخ سفید امید بسته است و روی این مساله حساب می کند. و گمان می کند که بازگشت ترامپ عرش عربستان را برایش تضمین می کند. بویژه که با بازگشت بنیامین نتانیاهو دوست صمیمی دیگر بن سلمان همزمان شده است و تمام آنچه که درباره تمرد و سرکشی بن سلمان علیه آمریکا گفته شده است، وهم و خیالی بیش نست؛ زیرا این فرد بدون موافقت و حمایت آمریکا نمی تواند بر تخت پادشاهی عربستان تکیه کند.

پربیننده ترین خبرها