احتمال اعزام جت‌های «یوروفایتر» آلمان به لهستان

احتمال اعزام جت‌های «یوروفایتر» آلمان به لهستان
پنج‌شنبه 26 آبان 1401 - 03:40

سخنگوی وزارت دفاع آلمان از احتمال اعزام جنگنده‌های «یوروفایتر» خود به ماموریت گشت هوایی در لهستان به دنبال تحولات اخیر در این کشور عضو ناتو خبر داد.

العالم-اروپا

همزمان با تحولات مرتبط با اوکراین و اصابت یک موشک به منطقه‌ای در این کشور عضو ناتو، سخنگوی وزارت دفاع آلمان روز چهارشنبه در نشست خبری گفت که برلین آماده گشت‌زنی در حریم هوایی لهستان و اعزام جنگنده‌های «یوروفایتر» خود به این ماموریت است.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، «کریستین تیلس» سخنگوی وزارت دفاع آلمان گفت: «اگر لهستان بخواهد، ممکن است فردا این اتفاق بیافتد».

وی مشخص نکرد که آلمان مایل است چند جنگنده یورو فایتربه لهستان اعزام کند. به گفته تیلس، این جنگنده‌ها برای ماموریت گشت‌زنی از پایگاه‌هایی در آلمان پرواز خواهند کند. سخنگوی وزارت دفاع آلمان اظهار داشت: «ما در حال حاضر با لهستان در تماس هستیم و وزیر دفاع آلمان امروز این پیشنهاد را با همتای لهستانی خود در میان خواهد گذاشت».

«ماتئوش موراویتسکی» نخست وزیر لهستان نیز با اعلام افزایش سطح آمادگی نظامی این کشور، گفت: «ورشو درباره لزوم فعال سازی ماده ۴ پیمان واشنگتن مربوط به سازمان آتلانتیک شمالی بحث و تصمیم گیری خواهد کرد».

بر اساس این گزارش، یک موشک سرگردان روز سه شنبه در روستای «پرژوودوف» در شرق لهستان در مرز با اوکراین سقوط کرد و ۲ نفر کشته شدند. به گفته «آندژی دودا» رئیس جمهور لهستان هیچ مدرکی مبنی بر پرتاب این موشک توسط روسیه وجود ندارد.

به دنبال این حادثه، وزارت دفاع روسیه ادعای رسانه‌ها و مقامات لهستانی مبنی بر سقوط موشک‌های روسیه در خاک لهستان را تحریک‌آمیز توصیف کرد. وزارت دفاع روسیه خاطرنشان کرد که تصاویر محل حادثه که توسط رسانه های لهستانی منتشر شده، هیچ ارتباطی با سلاح‌های روسی ندارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها