از درعی تا اسموتریچ.. متحد نتانیاهو یا باجگیر؟

از درعی تا اسموتریچ.. متحد نتانیاهو یا باجگیر؟
پنج‌شنبه 26 آبان 1401 - 19:58

با آغاز مذاکرات، متحدان بنیامین نتانیاهو برای تصدی پست های وزارتی دندان تیز کرده اند و به نظر می رسد که صهیونیسم قومی و صهیونیسم مذهبی، این مذاکرات را فرصتی می دانند برای دستیابی به آنچه که در هفتاد و چهار سال گذشته نداشتند.

العالم تحلیل روز

نکته مضحک آن است که یک متهم فرارمالیاتی و فساد مالی، وزیر دارایی اسرائیل خواهد شد و کسی که به سربازان ارتش حمله کرد، وزیر جنگ می شود. اگر تقسیم وزارتخانه ها همینگونه ادامه پیدا کند، کسی که بیش از پنجاه پرونده جنایی دارد، وزیر امنیت داخلی خواهد شد، یعنی دستگاه پلیس رژیم اشغالگر زیر نظر او اداره خواهد شد.

یهودیان حریدیم و در راس آنان درعی اصرار دارند وزارت دارایی را از آن خود کنند و درعی که نزد حریدیم مقدس است علیرغم اینکه سالها به خاطر فساد مالی در زندان بوده در اولین دور مذاکرات اصرار دارد وزیر دارایی شود جایگاهی که حریدیم سالها خواب آن را می دید و اکنون وقت دست یافتن بدان رسیده است.

گمان می کنم نتانیاهو اکنون در دفترخود نشسته و دستانش را روی سرش گذاشته و به این فکر می کند که چگونه می تواند این معادله پیچیده را حل کند. اما خطرناکتر از آن گفت وگوی نتانیاهو و اسموتریچ درباره وزارت جنگ است که وی بر آن اصرار دارد.

در حالی که نتانیاهو به دلیل حساسیت این وزراتخانه در جهان، با دادن آن به وی موافقت نمی کند، و اسموتریچ نیز با کوبیدن روی میز، نتانیاهو را به چالش می کشد و اعلام می کند اگر دولت "اسرائیل" برنامه وی را اجرا نکند بدان نخواهد پیوست.

برنامه این مرد به معنای واقعی کلمه فاجعه بار است، زیرا او از کشتار فلسطینی ها حمایت می کند و معتقد است چاره ای جز کشتار، سلاخی وغارت ندارد؛ و در غرب رود اردن، حقی برای فلسطینیان قائل نیست و معتقد است بریتانیا سرزمین های غرب و شرق رود اردن را به رژیم اشغالگر داده و یهودیان شرق رودخانه را رها کردند؛ بنابراین فلسطینیان باید غرب آن را رها کنند. و وقتی به او گفتند عقاید وی به جنگ می انجامد. گفت که برای جنگ با فلسطینی ها آماده است.

در اینجا معادلات برای بنیامین نتانیاهو تغییر می کند، زیرا او می خواست راستگرایان برای او نیروی محرکه ای برای 4 سال آینده باشند و آنها را در موقعیت و جایگاهی که می خواست قرار دهد، اما اکنون تعیین موقعیت ، تصمیم خود آنهاست و مشکل اینجاست. چه کسی در جهان آماده است با دولتی تعامل کند که وزارت امنیت داخلی اش بر عهده بن جفیر است و کدام اسرائیلی آماده است درعی را در وزارت دارایی ببیند درعی هر روز با سوء استفاده از وزارت دارایی،به گروه خود که 12 درصد جامعه اسرائیل را تشکیل می دهند، امتیازات جدیدی از جیب مالیات دهندگانی که در ارتش خدمت می کنند، اختصاص دهد.

از این رو می توان نتایج تکان دهنده یک نظرسنجی که پس از انتخابات اجرا شد، درک کرد؛ 50 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی قصد مهاجرت به خارج از رژیم را دارند. نتانیاهو از خطرات این امر آگاه است و هم اکنون امیدوار است هم پیمانانش تمام ساختار رژیم اسراییلی را به دست نگیرند؛ ماموریت این مرد برای تشکیل دولت همانگونه که گفتیم بسیار دشوارتر از آن چیزی است که برخی تصور می کردند، به ویژه اگر دشمنان او همچنان در جایگاه خود باقی بمانند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها