غارت و قاچاق آثار باستانی یمن توسط ائتلاف متجاوز سعودی

غارت و قاچاق آثار باستانی یمن توسط ائتلاف متجاوز سعودی
جمعه 27 آبان 1401 - 10:43

مدیر اجرایی مرکز مطالعات باستان شناسی هدهد تأکید کرد: ائتلاف متجاوز به مدت هفت سال، عمدا اماکن باستانی را با حملات هوایی خود هدف قرار داده و دست مزدوران خود را در غارت و قاچاق آثار باز کرده است.

العالم - يمن

فهمی الاغبری خاطرنشان کرد: پیگیری آثار باستانی یمن از سال 2011 آغاز شده و سال 2015 با آغاز تجاوزات و قطعنامه های ناعادلانه سازمان ملل افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه المسیره، فهمی الاغبری گفت ائتلاف متجاوز مکان های باستانی را که در آن هیچ نیروی نظامی وجود نداشت، مانند موزه تاریخی ذمار هدف قرار داد.

الاغبری افزود: امارات نقش اصلی در غارت آثار باستانی یمن ایفا می کند و با نمایش مسخره به عنوان آثار امارات معرفی می کند و همچنین نقش شاهراهی برای قاچاق آثار باستانی مسروقه یمن برای تحویل به دشمن صهیونیستی دارد.

وی توضیح داد: با بررسی عتیقه جات دزدی و قاچاق شده مشخص شد آمریکا با فروش بیش از 2167 عتیقه در داخل آمریکا، بیشترین سهم را از آن خود کرده است.

الاغبری خاطرنشان کرد: فهرست صادر شده از سوی مرکز، نقطه شروعی برای استناد مقامات رسمی قضایی در پیگرد سرقت آثار باستانی است.

وی اظهار داشت: دو سال پیش مقامات ذیصلاح با یونسکو تماس گرفتند اما از ما خواستند زمانی که یمن در محاصره خفقان آور به سر می برد، مستندات شناسایی اشیای قاچاق را ارائه کنیم در حالی که می توانستند هویت آثار را از هر باستان شناسی تشخیص دهند.

الاغبری از مقامات رسمی درخواست کرد تا قوانین سختگیرانه ای را علیه قاچاق آثار باستانی یمن وضع کنند.

پربیننده ترین خبرها