صنعاء: روزانه بیش از ۸۰ نوزاد در بدو تولد جان خود را از دست می‌دهند

صنعاء: روزانه بیش از ۸۰ نوزاد در بدو تولد جان خود را از دست می‌دهند
جمعه 27 آبان 1401 - 14:25

یک مقام وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن گفت که به دلیل نبود امکانات پزشکی، روزانه بیش از ۸۰ نوزاد تازه متولد شده، جان خود را از دست می‌دهند.

العالم _ یمن

دکتر «نجیب القباطی» مشاور وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) گفت که ۳۹ درصد نوزادانی که تازه متولد می‌شوند، نارس هستند که در مقایسه با قبل از شروع جنگ در سال ۲۰۱۵، به شدت افزایش یافته است.

به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، به گفته وی تجاوز ائتلاف سعودی و استفاده از سلاح‌های ممنوعه اصلی‌ترین دلیل تولد نوزادان نارس در یمن است. سلاح‌هایی که بارها نهادهای حقوق بشری استفاده از آن‌ها را در جنگ یمن گزارش داده و محکوم کرده‌اند.

دکتر «نجیب القباطی»در ادامه گفت که بیش از ۸۰ نوزاد تازه متولد شده روزانه در یمن جان خود را از دست می‌دهند.

وی تصریح کرد: این وزارتخانه در تلاش است تا زیرساخت‌ها را برای کودکان در ادارات و استانداری‌ها بهبود بخشد و در هر شهرستان چهار شیرخوارگاه، در هر بیمارستان اصلی هشت شیرخوارگاه در نظر گرفته است. القباطی همچنین گفت ۲۰۰۰ شیرخوارگاه باید در کل یمن ساخته شود که تاکنون ۶۳۲ مورد تأمین شده است.

همزمان «دکتر محمد المنصور» معاون وزیر بهداشت دولت صنعاء نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی در استان الحدیده نیز گفت که در پنج سال گذشته ۲۶۰ هزار مورد مرگ ناشی از مالاریا و تب دنگی ثبت شده است و تداوم جنگ و محاصره یمن و بمباران زیرساخت‌ها به گسترش بیماری‌ها کمک زیادی کرده است.

او در این باره توضیح داد که وضعیت اقتصادی ناشی از جنگ به شدت بر توانایی مردم یمن برای دسترسی به خدمات پزشکی تأثیر گذاشته است. همچنین بسته شدن بنادر منجر به تدخیر در ورود یک میلیون ۵۰۰ هزار پشه بند اشباع از سموم شده است.

المنصور در ادامه از سازمان ملل خواست تا ائتلاف سعودی را برای رفع محاصره و بازگشایی فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده برای ورود دارو و تجهیزات پزشکی تحت فشار بگذارد.

پربیننده ترین خبرها