مسکو: کی‌یف متعلق به روسیه است!

مسکو: کی‌یف متعلق به روسیه است!
دوشنبه 30 آبان 1401 - 12:16

رئیس‌جمهور سابق روسیه و معاون شورای امنیت ملی این کشور در واکنش به تهدیدهای اوکراین برای بازپس‌گیری کریمه، کی‌یف را یک شهر روسی و «پایتخت روسیه باستان» خواند.

العالم - اروپا

«دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور سابق روسیه و معاون شورای امنیت ملی این کشور در پستی تلگرامی در واکنش به تهدیدهای اوکراین درباره بازپس‌گیری کریمه، کی‌یف را یک شهر روسی خواند و تهدید به پس گرفتن آن کرد.

مدودف گفت: می‌خواهم چند واقعیت غیرقابل انکار را به آن‌ها یادآوری کنم. کی‌یف پایتخت روسیه باستان است. کی‌‌یف یک شهر بزرگ در روسیه اما کوچک در امپراطوری روسیه است. کی‌یف پایتخت یک جمهوری اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی است. و بلاخره، کی‌یف شهری روسی است که مردمش همیشه به روسی فکر و صحبت کرده‌اند. به همین خاطر کاملاً مشخص است که چه چیزی و چگونه باید پس گرفته شود.

شنبه (۱۹ نوامبر، ۲۸ آبان) «آندری یرماک» رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین مدعی شد صلح در این کشور تنها در صورتی ممکن است که مرزهای ۱۹۹۱ آن احیا شود. اشاره او به سال استقلال اوکراین با انحلال اتحاد جماهیر شوروی بود.

ولودیمیر زلنسکی کمدینی که بعدها رئیس‌جمهور اوکراین شد، تلاش داشت تا با عضویت کشورش در ناتو در برابر همسایه قدرتمند شرقی تضمین امنیتی از غربی‌ها دریافت کند. با این حال تلاش‌های وی نه‌ تنها به عضویت در ناتو نیجامیده، خاک اوکراین در دوران ریاست‌جمهوری او نزدیک به ۲۰ درصد کوچک‌تر شده است.

روسیه اوایل مهر با برگزاری همه‌پرسی، چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون در اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد. پیش از آن هم روسیه شبه‌جزیره کریمه را در سال ۲۰۱۴ با برگزاری همه‌پرسی از اوکراین جدا و به خاک خود ضمیمه کرده بود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها